Podcast, mint a belső kommunikáció eszköze – mit és hogyan csináljunk?

belso podcast

Az alkalmazottak elkötelezettségi szintjének növelése a modern üzleti élet egyik legnagyobb kihívása. A kollégák bevonása és motivációja mindig is kényes művészet volt, főleg a vállalaton belüli, de egymástól távol működő egységek, vagy a különböző műszakban dolgozók között. A közelmúltban ráadásul szinte minden cégnek le kellett vetkőznie a távmunka iránti kételyeit és bevezetni a home office gyakorlatát. Ezek után a belső kommunikáció az egészséges és produktív üzleti környezet egyik legfontosabb fókuszpontjává vált.

Senkinek nem lett azonban a megváltozott körülmények miatt több szabadideje, sőt. Éppen ezért, ha most szeretnénk elérni a kollégákat olyan eszközöket kell használnunk, amik illeszkednek az adott helyzethez, mégis hatékonyan közvetítik üzenetünk. Ilyen eszköz lehet a podcast!

A podcastok használata a belső kommunikációban

A podcast audio formátum, tehát „csak” egy hangfájl. Az információ befogadásához viszont nem kell feltétlenül időt és energiát áldozni. Egy podcast adást a dugóban ülve, rutinmunka vagy sportolás közben is hallgathatunk. A belső podcast így segíthet elérni, bevonni és motiválni a túl elfoglalt vagy a belső kommunikáció iránt kevésbé érdekelt kollégákat.

Egy belső podcast azonban nem feltétlenül a legjobb megoldás a vállalat számára. Rendhagyó eszköz, ezért nem fog megfelelni minden munkakörnyezetnek, de a relatív olcsó előállítás, kényelmes felhasználás és az újdonság varázsa miatt mindenképpen megér egy próbát. Ha pedig a vállalat számára ez lesz a tökéletes megoldás, az biztosan erősíti az összhangok és a tulajdonosi szemléletmódot.

Hogyan készítsünk belső Podcast csatornát?

Nincs kőbe vésett podcast formátum. A cél, hogy elérjük és bevonjuk a kollégákat ezért bátran lehetünk kreatívak a saját csatornánkon, mindaddig amíg az megfelel a vállalati márkának és igényeknek.
Négy fő területet kell figyelembe venni:

Tartalom

Összpontosítsunk arra, amit a podcast segítségével el akarunk érni, és készítsünk olyan tartalmakat, amik ezt a leghatékonyabban közvetítik. Friss vállalati hírek megosztása, a legutóbbi eseményekre való reflektálás, az egyéni és kollektív eredmények kiemelése, a jövőbeli tervek megosztása és megvitatása, a kollégák és munkájuk bemutatása, interjú sorozatok.
Hozzunk létre egy szerkesztői naptárat, ahol előre tervezhetjük a következő 10 adást. Így a megszólalók is fel fognak tudni készülni.
Az elérni kívánt céltól függetlenül is érdemes bevonni a dolgozókat. Ezzel garantálhatjuk, hogy a platform valóban helyet ad a munkavállalói véleményeknek és biztosíthatjuk a tartalom iránti elköteleződést is.

Formátum

Ügyeljünk az időre és gondoljunk a hallgatókra! Fontos, hogy a vezetőség megossza meglátásait és célkitűzéseit, de nem hagyhatjuk, hogy a podcast magán szócsővé alakuljon – ez kényes egyensúly az elkötelezettség és a fölényeskedés között. Egy adás legyen informatív, releváns és érdekes még akkor is, ha csak egy karácsonyi szórakoztató különkiadásról van szó.
Nincs szabványos képlet ezért mind a hosszúságot, mind a gyakoriságot a vállalatra jellemző körülmények szabják meg, de igyekezzünk a lényegi információ átadására. Érdemes legalább egy laza szkriptet követni, hogy felvételkor biztosan érinthessük az összes fontos pontot. Nem szabad túlizgulni, a hanganyagot utólag is lehet vágni és szerkeszteni.
Ha úgy érezzük még nem állunk készen egy rendszeres heti vagy kétheti felvételre, próbálkozzunk egy mini sorozat elkészítésével. Ez lehet egy pár részes „kísérleti projekt” egy adott témáról. Ha minden jól megy belekezdhetünk rendszeres adásokba, de fontos, hogy miután beállt a megjelenések gyakorisága, próbáljuk meg betartani azt.

Publikálás

A létrehozott belső podcast csatornát meg kell osztanunk a kollégákkal. A vállalati információkat azonban nem szerencsés a nagy nyilvánosság tudtára hozni. Éppen ezért nem fogjuk publikálni a megszokott módon a legtöbb podcast lejátszóra az adásaink. Inkább használjunk egy Host oldalt és állítsuk be, hogy ne töltse fel automatikusan az adásokat a lejátszókra, csak tárolja őket. Ezek után a Host oldalra feltöltött adások linkjét jelenítsük meg egy olyan céges felületen, amit mondjuk csak jelszóval lehet elérni. A belsős hírlevélben pedig ezt a felületet osszuk meg. Így csak a releváns hallgatók jutnak hozzá a tartalomhoz. Érdemes lehet azért egy informatikus segítségét is kikérni.

Ennek ellenére a KPI számokat és eredménymutatókat hagyjuk meg a személyes meetingekre.

Mérés

Legyen egyértelmű, mérhető célunk. Ne indítsunk addig podcastot, ameddig nem tudjuk hogyan fogjuk mérni a sikerességét. A célmutatókat talán már a tartalom előtt is érdemes átgondolni. Ez különösen akkor fontos, ha belső podcast valamilyen, a szervezeten belüli nagyobb erőfeszítésekhez vagy kampányhoz kapcsolódik – például a változáskezeléshez.

Hogyan készítsünk tehát belső podcast csatornát?

Először gondoljuk át, mire szeretnénk használni a podcastot. Működhet rendszeres belső hírlevélként vagy oktatási eszközként is, akár a legjobb iparági gyakorlatok vagy új trendek bemutatásához.

Fontos a hangminőség, hiszen ez is tükrözni fogja a márka képét, de a tartalom még fontosabb. Még a kezdés előtt állítsuk fel az elérni kívánt célokat is.

Mindenképpen adjunk hangot az alkalmazottaknak ugyan úgy, ahogy a vezérigazgatónak. Bemutathatjuk az új csapattagokat, vagy a projektek részleteit is.

Manapság egyre több munkát végeznek távolról, így minden eddiginál fontosabb, hogy a csapat nagy távolságokon keresztül is összeköttetésben legyen. A podcast nagyszerű módja az egységes üzenet továbbításának!

Jelentkezz most!

Már biztos vagy benne, hogy el kell indítanod a saját podcast csatornád?

Egy megfelelően átgondolt struktúrára és műsor szerkesztésre mindenképp szükséged lesz! Vedd fel a kapcsolatot a lenti űrlapon és egy személyes konzultáció során összeállítjuk a márkára szabott podcast csatornád!

PodcastR - Ajánlatkérő form

További tartalmak