A sikeres podcast hozzávalói

Mitől lesz sikeres egy podcast csatorna?

Mindegy, hogy a vállalkozásod profitnövelése a cél, vagy csak egy hobbiprojekthez szeretnél hallgatókat szerezni. A podcastod kommunikációs eszközként fog működni, amit, ha sikerre viszel biztosan megerősíti a márkád a közönséged szemében.

A lojális követői bázis pedig idővel az ügyfélkör részévé is válhat.

Íme tehát 7+1 hozzávaló a sikeres podcast receptjéhez.

1. Lépj korán egy niche piacra

A niche piac egy olyan szűk szegmens, ahol jelentkezik kereslet, de nincs még kínálat. Könnyebben lehet sikeres a podcast csatornád, ha nem kell menet közben a konkurenciával is versengeni.

Valószínűleg a vállalkozásod vagy céged esetében már tisztában vagy ezzel a piaccal, érdemes a podcast csatornád is ide pozícionálni, vagy egy még inkább szűkebb rétegre.

Egyszerűen csak keress rá a legfontosabb kulcsszóra és nézd meg a témában működő podcastok számát és minőségét. Meg fogsz lepődni!

Tegyük fel, hogy cipőüzletet vezetsz. Keress rá a sneacker kifejezésre. Külföldi podcastok sorát fogod találni, magyarul viszont semmit. Még.

Érdemes tehát első hazai csatornaként lecsapni erre a témára, sőt külön szezonokat áldozni a különböző márkáknak, így még specifikusabb tartalmat nyújtva a célközönségnek.

Marketing aranyszabály: elsőnek lenni mindig jobb, mint legjobbnak.

Nem kell rögtön a tökéletességre törekedned. Már azzal is bebiztosíthatod magad, ha a csatornád az első ezen a piacon. Ezt a titulust ugyanis nem lehet többé elvenni tőled!

2. Jelenj meg rendszeresen

A réspiacot nem elég megtalálni, meg is kell tartani.

A podcast egy audio blog, aminek sikere a konzisztencián múlik. A tervezés során tehát jó előre lefixálandó az epizódok témái, a szóba jöhető vendégek és a megjelenés időpontja. Ez utóbbi kulcsfontosságú.

Minél jobban beleéled magad a tartalomgyártásba, annál hamarabb mikrofon elé szeretnél ülni. Ez természetes, de megfelelően átgondolt struktúra és tervezés nélkül könnyen kiéghet a kezdeti láng.

Az indulás előtt átgondolandó lépésekről itt olvashatsz többet.

Az elkötelezett hallgatóság számítani fog a következő tartalmakra. A következetlenség luxus, amit nem engedhetsz meg magadnak.

Ha az elején gyakran jelentkezel friss tartalommal, jó eséllyel a podcastod hetekig is előkelő helyen lesz.  A kezdeti figyelemfelkeltés után azonban már be kell állni az előre tervezett megjelenési gyakoriságra. Ekkor pedig a kevesebb több lesz. Heti vagy kétheti megjelenéssel jobban segítheted a hallgatókat abban, hogy összpontosítani tudjanak a mondanivalóra és mégis megmaradjon a várakozás izgalma.

3. Legyél mindenhol elérhető

A sikeres podcast alapja az elérhetőség. A műfaj lényege is az, hogy bárhol, bármikor, bárhogy elérhető a tartalom. Legyen a te csatornád is ilyen!

Az elkészült podcastokat egy Host oldalra érdemes feltölteni, ami aztán szétszórja az adást a relevánsabb lejátszókra, így a tartalmad megjelenik majd a hallgatók által leginkább preferált alkalmazásokban is.

Podcast disztribúció

A legnépszerűbb podcast alkalmazások a teljesség igénye nélkül:

Spotify

Apple Podcast

Google Podcast

Pocket Casts

Castbox

Ez azonban nem jelenti azt, hogy hanyagolnod kellene minden más elérhetőséget, hiszen minél több helyen megjelensz annál nagyobb valószínűséggel fognak észrevenni.

Bátran töltsd fel az adásokat az inkább video tartalmú Youtubra, vagy a zenehallgatásra használatos Soundcloudra.

Sőt, érdemes gondolnod azokra is, akiknek nincs korlátlan internet hozzáférésük. Mivel a podcastokat valamilyen másik cselekvés mellett hallgatják, mint a futás, takarítás, autó vezetés ezért fontos, hogy akkor is elérhető legyen az adás, ha a hallgató már kifutott a felhasználható internet keretből.

Állítsd be az adások letöltésének engedélyezését, hogy a közönséged magával tudja vinni a podcastod az internet eléréstől függetlenül is.

4. Készíts saját weboldalt

Akkor mondhatod a csatornád sikeresnek, ha a hallgatók megtalálnak és kapcsolatba lépnek veled. Feliratkoznak, csatlakoznak egy csoporthoz, ajánlatot kérnek, vásárolnak.

Ehhez pedig szükséged lesz – és ezt nem lehet eléggé kihangsúlyozni – egy saját weboldalra!

Ha kell, indíts el egyet csak a podcast számára.

Sok podcaster csak közzéteszi a műsorait, esetleg egyszer megosztja a közösségi oldalán és a szerencsére vagy az algoritmusokra bízza az adások sikerét.

Így sosem lesznek a hallgatókból ajánlatkérők.

Gyűjts hírlevél feliratkozókat, akiket értesíthetsz a legújabb adásokról és akik betekintést kaphatnak a kulisszák mögé. Írj blog cikkeket az adások kiegészítéseként. Ezek növelik a meglévő követők elkötelezettségét, javítják a SEO-t és új hallgatókat is bevonzhatnak.

Használd a weboldalad a legfőbb csatornaként, hiszen minden más platformon csak bérlő vagy.

5. Írj blogot

Ha azt gondoltad a podcast arra való, hogy ne kelljen többet szöveget megjelentetned a weboldaladon, akkor van egy rossz hírem.

Az írott anyagok, blogcikkek, kulcsszavak még mindig a legfontosabb elemei a SEO-nak, azaz annak, hogy a Google rangsorolja a márkád a találati listán.

Egy sikeres podcast csatorna viszont rengeteget segíthet azon, hogy ezen a listán előrébb kerülj!

Az epizódokat eleve egy tematikus sorrendben készítetted el egy releváns célpiac számára – pont úgy, mint a blogcikkeket szokás. Szinte biztos, hogy nincs olyan téma, amit egy fél órás podcast beszélgetésben teljesen körül lehet járni. A hallgatóid pedig szomjaznak az információkra.

3 tipp a sikerhez:

  • Írj blogcikket az epizódok után egy-egy altémakör még részletesebb bemutatásához, vagy olyan extra tartalomhoz, amit nem volt idő kibeszélni az adásban.
  • Készíts egy átiratot az adásból, így sokkal könnyebben fogod tudni kezelni az írott szöveget. Ne izgulj, ezt már online programok elvégzik helyetted, mint a Google Recorder vagy az oTranscribe.
  • Készíts hirdetést vagy landing oldalt az adás legjobb részét felhasználva. Ez működhet kedvcsinálóként is az új hallgatók bevonzásához.

6. Gyűjts feliratkozókat

Egy podcast, de a márka sikerét is növeli, ha a követők úgy érzik figyelnek rájuk, és többet kapnak, mint amennyit elvártak.

Amikor a hallgató úgy érzi a podcast adásokban értékes információt kap, akkor sokkal szívesebben fog a hírlevélre is feliratkozni. Főleg, ha erre a lehetőségre az adásokban is felhívod a figyelmet.

Aki pedig a listára kerül az értesül majd a legfrissebb kedvezményekről és extra tartalomról. Végül nagyobb valószínűséggel fog vásárolni is.

Hogyan vállhat a hallgatóból feliratkozó? Ha „ingyen” kap értéket.

Ilyen lehet egy E-könyv, egy esettanulmány, egy kupon, egy konzultáció vagy egy olyan interjú, ami csak a feliratkozóknak elérhető.

Emlékszel a cipőboltos példára? Abban a hónapban, amikor az adások fókusza mondjuk a kosaras cipők, ajánlj fel egy kupont. Azon hallgatók, akik feliratkoznak a hírlevélre kapnak egy egyedi kedvezményt minden Air Jordan cipőhöz, vagy egy Michael Jordan életrajzi könyvet. A célcsoport imádni fogja!

7. Hívj meg vendégeket

A legkönnyebb leggyorsabb módja a nagy hallgatói létszám megszerzésének, ha a meghívott vendéged elvégzi a marketinget helyetted. Garantálható az érdeklődés egy olyan vendég miatt, akinek már nagy rajongói tábora van, vagy ismertebb a célközönséged piacán. Ne hezitálj kapcsolatba lépni velük a social oldalakon vagy emailben.

A kezdeti nagy lökést nem csak egy híres vagy ismert alak hozhatja el.

Érdemes szétnézni a számodra releváns, már elindult csatornák között is. Hívj meg egy másik házigazdát, aki szakértője egy témának, vagy akivel úgy gondolod el tudnátok mesélni egy történetet.

Nagy eséllyel ő is szívesen meghívna téged a saját műsorába és így máris növelted az ismertséged és hitelességed.

Fontos, hogy elküld a meghívott vendégednek a kész adás linkjét, vagy a weboldalad, ahol elérhető a felvétel. Egyrészt a vendégnek is könnyebb lesz megosztania, reklámoznia az adást, ha elér minden fontos linket és leírást.  

Másrészt jó benyomást fog kelteni egy köszönő levél. A szakértőknek általában rengeteg interjún kell részt venniük, sokszor ugyanabban a témában. Add meg az esélyét annak, hogy emlékezzenek a te csatornádra. Így szívesebben ajánlanak tovább vagy hívnak meg releváns eseményekre is.

Végül pedig akár egy vendégből is válhat üzleti partner!

+1 Hirdess

A podcast csatornádnak a marketingstratégiád részévé kell válnia. Tervezned kell a tartalommal az idő ráfordítással és a büdzsével is.

Ezen a ponton pedig már elő lehet venni a social platformokat. Légy jelen minden releváns oldalon, ahol a célközönséged tölti az idejét. A Facebookon és a Youtube-on általában az idősebb korosztályt fogod megtalálni, míg az Instagramon vagy a Tiktokon a fiatalabbakat.

Tegyél fel kérdéseket, buzdítsd a hallgatókat aktivitásra, kommentelésre.

Akkor is maradj kapcsolatban a követőiddel, ha podcast csatornád reklámozásának nincs helye a költségkeretben. Indíts el egy zárt csoportot, ahol a hírlevélhez hasonlóan extra, bensőséges tartalmat kaphatnak a tagok.

A sikeres podcast hozzávalói

  1. Lépj korán egy niche piacra
  2. Jelenj meg rendszeresen
  3. Legyél mindenhol elérhető
  4. Készíts saját weboldalt
  5. Írj blogot
  6. Gyűjts feliratkozókat
  7. Hívj meg vendégeket
  8. Hirdess

Jelentkezz most!

Már biztos vagy benne, hogy el kell indítanod a saját podcast csatornád?

Egy megfelelően átgondolt struktúrára és műsor szerkesztésre mindenképp szükséged lesz! Vedd fel a kapcsolatot a lenti űrlapon és egy személyes konzultáció során összeállítjuk a márkára szabott podcast csatornád!

PodcastR - Ajánlatkérő form

További tartalmak