Mi a podcast?
Tulajdonképpen bármilyen online hanganyag vagy audio műsortár. Lehet monológ, interjú, beszámoló vagy akár csak egy beszélgetés.
Tehát olyan mint a rádió?
A rádiónak a podcast olyan, mint a tévének a Netflix.
Mivel az epizódok applikációkon, ingyenes online könyvtárakban érhetőek el – pl: Spotify, Apple podcasts, Google Podcasts -, így szabadon megválaszthatjuk, hogy mikor, milyen témájú adást, milyen eszközről szeretnénk meghallgatni. Az adásokat le is lehet tölteni, így internet felhasználás nélkül is meghallgathatóak.
Ahogy nekünk kényelmes.
Ez a legnagyobb előnye a podcastnak egy blog olvasásához vagy egy videó nézéséhez képest is. Utóbbiak több időt és odafigyelést igényelnek a befogadótól. Hanganyagot a reggeli ingázás, autó vezetés, futás, edzés, mosogatás, vagy bármilyen apró/rutin munka mellett is tudunk hallgatni.
Ezért nem meglepő, hogy Amerikában a felnőtt lakosság 75%-a hallgat már rendszeresen valamilyen podcast adást.
Nyugodtan kijelenthetjük, hogy itthon még a podcastok berobbanásának elején állunk, tehát még nem találhatunk tartalmakat akármilyen témában. Viszonyításképpen a tengerentúlon már az fura, ha valakinek nincs saját podcast csatornája. A podcast toplistákat is rádiós műsorok vagy kedvelt youtuberek csatornái vezetik.
Üzleti perspektívából nézve a pozicionálás ezen a médiumon is elengedhetetlen. Lojális hallgatói bázist azok a csatornák tudnak kiépíteni akik egy témára vagy niche piacra fókuszálnak. Pont ezért lett itthon biztos hallgatói tábora a sport, pénzügyi, IT vagy a közélet és politikai témájú podcastoknak.
A podcast adások hosszára vonatkozóan nincsenek szigorú megkötések. Ugyanúgy van létjogosultsága egy 10 perces könnyed tipp/ tanácsadó adássorozatnak, mint a 2 órás komoly mélyinterjúknak. Az átlagos adáshossz egyébként kb fél óra körüli.
Az amerikai toplisták alapján a legnépszerűbb műsorok 70%-a több, mint 40 perces. Ennek ellenére nem szabad az adáshossz és a sikeresség között párhuzamot keresnünk. Egy podcast adás készítésekor érdemes a megfelelő egyensúlyra törekedni a minőség, a szórakoztatás és az adáshossz között:
A műfajt tekintve az interjúk a legnépszerűbbek. Nagy előnye, hogy a meghívott vendég szaktekintélye vagy ismertsége alapján szinte biztosan új hallgatókat fog hozni a csatornának. Ez persze nem azt jelenti, hogy más műfajnak nem lesz sikere.
A podcast népszerűsége miatt például újra életre keltek olyan rég elfeledett műfajokat, mint a rádiójáték vagy a mesemondás. Üzleti szempontból pedig az edokáló monológ adás vagy a történetmesélés is jól bevált módszer.
A tartalom szinte minden esetben fontosabb a minőségnél. Egy bizonyos pontig.
Mondjuk úgy, hogy a jó tartalom bevonzza a hallgatókat, de a rossz minőség el is űzheti őket. Szerencsére a podcastok gyors iramú népszerűsége miatt folyamatosan éleződik a versenyhelyzet, ami az adások minőségének javulását is eredményezi. Érdemes lehetőleg hangszigetelt teremben minőségi eszközökkel rögzíteni az adásokat.
Ha nem szeretnéd elhagyni a komfortzónád, nem akarsz bajlódni a technikával de ragaszkodnál a profi hangminőséghez, akkor neked a Mobil Stúdió kell!
Viszont, ha megtetszett a műfaj és szeretnéd egy saját mikrofonnal a kezedbe venni az irányítást itt találsz pár hasznos tippet, amit mindenképp olvass végig, mielőtt nekikezdenél!
Ha megtörtént az adás rögzítése, azt valahogy el kell juttatni a közönséghez.
Rengeteg különböző alkalmazás létezik már podcast hallgatásra. Itthon a Spotify és az Apple Podcast a legnépszerűbb, de a Google Podcast vagy a Soundcloud is tökéletes választás lehet.
Az elkészült epizódokat viszont először egy úgynevezett Podcast Host oldalakra töltik fel.
Ez amolyan online központ, ahonnan irányíthatod a podcast csatornád. Itt építhető fel a csatorna arculata, a design és az adások leírása is. Ez a Host oldal generál egy önálló RSS kódot, amivel összekapcsolódik a különböző lejátszókkal, így nem kell a csatorna tulajdonosának egyesével legenerálni mindent ahhoz, hogy a lehető legtöbb platformon elérje a hallgatóit.
Tehát elég egy helyen beállítani az adatokat, a program pedig “szétszórja” az információt a hallgatók applikációira. A későbbi epizódokat is ugyanerre az oldalra kell feltölteni, a rendszer pedig frissíti a lejátszókra. Így lesz a csatorna minden felületen mindig elérhető.
Egy podcast csatorna sikerességének mérésekor fontosak a hallgatói számok, ezért a megfelelő disztribúció kulcsfontosságú. Még a social felületekre, vagy Youtube csatornákra is érdemes lehet feltölteni az adásunk vagy annak egy kiemelt részét, összefoglalóját.
Minden márkának saját története van. Ez az a történet, ami megkülönbözteti a konkurenciától és amiért elköteleződnek mellette a vevők.
Sok múlik viszont azon, hogy hol és hogyan meséljük el ezt a történetet.
A podcast óriási népszerűsége és hatékonysága új módot kínál a márkáknak és ügynökségeknek a közönség oktatására és szórakoztatására.
Ahogyan ez előtt a blogok és webhelyek, az audio is egy 360 fokos kommunikációs eszköztár részévé válik, amelyet nem lehet figyelmen kívül hagyni.
Teljesen belelkedetél és legszívesebben azonnal mikrofon mögé ülnél?
Ezt a 3 kérdést azért még tedd fel magadnak, mielőtt elindítod a podcast csatornád!
Ahogy egyre több vállalat és márka indítja el podcast csatornáját, úgy a kérdés már nem az, hogy érdemes-e elindulni, hanem az, hogy hogyan!
Már biztos vagy benne, hogy el kell indítanod a saját podcast csatornád?
Egy megfelelően átgondolt struktúrára és műsor szerkesztésre mindenképp szükséged lesz! Vedd fel a kapcsolatot a lenti űrlapon és egy személyes konzultáció során összeállítjuk a márkára szabott podcast csatornád!