A Podcast jelentése

hallasd a hangod!

A podcast jelentése

Mi a podcast?

Tulajdonképpen bármilyen online hanganyag vagy audio műsortár. Lehet monológ, interjú, beszámoló vagy akár csak egy beszélgetés.

Tehát olyan mint a rádió?

A rádiónak a podcast olyan, mint a tévének a Netflix.
Mivel az epizódok applikációkon, ingyenes online könyvtárakban érhetőek el – pl: Spotify, Apple podcasts, Google Podcasts -, így szabadon megválaszthatjuk, hogy mikor, milyen témájú adást, milyen eszközről szeretnénk meghallgatni. Az adásokat le is lehet tölteni, így internet felhasználás nélkül is meghallgathatóak.

Ahogy nekünk kényelmes.

Ez a legnagyobb előnye a podcastnak egy blog olvasásához vagy egy videó nézéséhez képest is. A podcast kevesebb energiát és pénzt követel a készítőktől és ezzel együtt kevesebb időt és odafigyelést igényel a befogadótól

Hanganyagot a reggeli ingázás, autó vezetés, futás, edzés, mosogatás, vagy bármilyen apró/rutin munka mellett is tudunk hallgatni.
Ezért nem meglepő, hogy Amerikában a felnőtt lakosság 75%-a hallgat már rendszeresen valamilyen podcast adást.

Nyugodtan kijelenthetjük, hogy itthon még a podcastok berobbanásának elején állunk, főleg az amerikai piachoz képest. Itthon a podcast toplistákat rádiós műsorok vagy kedvelt youtuberek csatornái vezetik, míg a tengerentúli TOP10 listában szabadúszók, tanácsadók, humoristák és vállalkozók is helyet kapnak.

A podcast működése

Tartalom

Üzleti perspektívából nézve a podcast egy olyan kommunikációs eszköz, amely páratlan módon megkönnyíti a tartalomkészítést és a célcsoporthoz szóló közvetlen hangulatú kommunikációt.

Ahogyan ez előtt a blogok és webhelyek, az audio is egy 360 fokos kommunikációs eszköztár részévé válik, amelyet nem lehet figyelmen kívül hagyni.

Szinte bármilyen iparágban találni olyan témakört, amiről érdemes beszélni, akár vendégeket is meghívni.
A hang alapú tartalom miatt előnyben lehetnek azok az iparágak, ahol a vevők és érdeklődők számára fontos elmagyarázni vagy átbeszélni témaköröket. De még az inkább vizualitáson alapuló termékek vagy szolgáltatások számára is lehet találni olyan aspektust, ami jól mutat és értéket tud nyújtani audio formátumban a hallgatók számára.

Stílus

A podcast adások hosszára vonatkozóan nincsenek szigorú megkötések. Ugyanúgy van létjogosultsága egy 10 perces könnyed tipp/ tanácsadó adássorozatnak, mint a 2 órás komoly mélyinterjúknak. Az átlagos adáshossz egyébként kb fél óra körüli.

Az amerikai toplisták alapján a legnépszerűbb műsorok 70%-a több, mint 40 perces. Ennek ellenére nem szabad az adáshossz és a sikeresség között párhuzamot keresnünk. Egy podcast adás készítésekor érdemes a megfelelő egyensúlyra törekedni a minőség, a szórakoztatás és az adáshossz között:

podcast jelentése

Most már biztos vagy benne, hogy el kell indítanod a saját podcast csatornád?

Műfaj

A műfajt tekintve az interjúk a legnépszerűbbek. Nagy előnye, hogy a meghívott vendég szaktekintélye vagy ismertsége alapján szinte biztosan új hallgatókat fog hozni a csatornának. Ez persze nem azt jelenti, hogy más műfajnak nem lesz sikere.

A podcast népszerűsége miatt például újra életre keltek olyan rég elfeledett műfajokat, mint a rádiójáték vagy a mesemondás. Üzleti szempontból pedig az edukáló monológ adás vagy a történetmesélés is jól bevált módszer.

Felvétel

A tartalom szinte minden esetben fontosabb a minőségnél. Egy bizonyos pontig.

Mondjuk úgy, hogy a jó tartalom bevonzza a hallgatókat, de a rossz minőség el is űzheti őket. Szerencsére a podcastok gyors iramú népszerűsége miatt folyamatosan éleződik a versenyhelyzet, ami az adások minőségének javulását is eredményezi. Érdemes lehetőleg hangszigetelt teremben minőségi eszközökkel rögzíteni az adásokat.

Ha nem szeretnéd elhagyni a komfortzónád, nem akarsz bajlódni a technikával de ragaszkodnál a profi hangminőséghez, akkor neked a Mobil Stúdió kell!

Viszont, ha megtetszett a műfaj és szeretnéd egy saját mikrofonnal a kezedbe venni az irányítást itt találsz pár hasznos tippet, amit mindenképp olvass végig, mielőtt nekikezdenél!

Elérhetőség

Ha megtörtént az adás rögzítése, azt valahogy el kell juttatni a közönséghez.

Rengeteg különböző alkalmazás létezik már podcast hallgatásra. Itthon a Spotify és az Apple Podcast a legnépszerűbb, de a Google Podcast vagy a Soundcloud is tökéletes választás lehet.
Az elkészült epizódokat viszont először egy úgynevezett Podcast Host oldalakra töltik fel.

Ez amolyan online központ, ahonnan irányíthatod a podcast csatornád.

Itt építhető fel a csatorna arculata, a design és az adások leírása is. Ez a Host oldal generál egy önálló RSS kódot, amivel összekapcsolódik a különböző lejátszókkal, így nem kell a csatorna tulajdonosának egyesével legenerálni mindent ahhoz, hogy a lehető legtöbb platformon elérje a hallgatóit.

Podcast disztribúció

Tehát elég egy helyen beállítani az adatokat, a program pedig “szétszórja” az információt a hallgatók applikációira. A későbbi epizódokat is ugyanerre az oldalra kell feltölteni, a rendszer pedig frissíti a lejátszókra. Így lesz a csatorna minden felületen mindig elérhető.

Egy podcast csatorna sikerességének mérésekor fontosak a hallgatói számok, ezért a megfelelő disztribúció kulcsfontosságú. Még a social felületekre, vagy YouTube csatornákra is érdemes lehet feltölteni az adásunk vagy annak egy kiemelt részét, összefoglalóját. A podcast merketingjéről bővebben itt olvashatsz.

Céges podcast csatorna indítása

Minden márkának saját története van. Ez az a történet, ami megkülönbözteti a konkurenciától és amiért elköteleződnek mellette a vevők.

Sok múlik viszont azon, hogy hol és hogyan meséljük el ezt a történetet.

A podcast óriási népszerűsége és hatékonysága új módot kínál a márkáknak és ügynökségeknek a közönség oktatására és szórakoztatására.

Teljesen belelkesedtél és legszívesebben azonnal mikrofon mögé ülnél?

Ezekre a részletekre azért érdemes lesz odafigyelned, mielőtt elindítod a podcast csatornád!

Ahogy egyre több vállalat és márka indítja el podcast csatornáját, úgy a kérdés már nem az, hogy érdemes-e elindulni, hanem az, hogy hogyan!

Jelentkezz most!

Már biztos vagy benne, hogy el kell indítanod a saját podcast csatornád?

Egy megfelelően átgondolt struktúrára és műsor szerkesztésre mindenképp szükséged lesz! Vedd fel a kapcsolatot a lenti űrlapon és egy személyes konzultáció során összeállítjuk a márkára szabott podcast csatornád!