így tervezz a podcast csatorna indítása előtt

Podcast indítás

Egyre többször találsz rá egy újabb podcast csatornára, ami miatt csak erősödik benned az elszántság, hogy elindítsd a saját csatornád. Rengeteg ötleted van, fejben már összeszedted az interjú alanyokat is és legszívesebben azonnal beülnél egy mikrofon mögé.

Nem szabad azonban fejest ugrani a podcast készítésbe anélkül, hogy még az elején át ne gondolnál pár fontos dolgot. Még ha eleinte csak egy újabb marketing eszköznek is szánod a csatornát, meg kell adnod az esélyét annak, hogy szilárd hallgatótáborod épüljön ki!
A siker most a tervezésen múlik.

Még mielőtt mikrofon elé ülnél és megnyomnád a felvétel gombot, van 4 fontos kérdés, amit le kell tisztáznod a podcastoddal kapcsolatban.

Tartalom:

1. Mi a célod?

Miért is akarsz podcastot indítani? Mi ezzel a célod és mit szeretnél elérni?
Az erre adott válaszok végig kell, hogy kísérjék minden adásod.

Ha van egy vállalkozásod, vagy az énmárkádat akarod erősíteni akkor elég egyértelmű, hogy a podcast egyfajta marketing kommunikációs eszköz is lesz.

Mi ilyenkor a cél? Főleg a brand ismertségét növelni és lead-eket, tehát ajánlatkérőket, érdeklődőket, feliratkozókat gyűjteni.

Konkrét célok lehetnek általában, hogy eljuss a potenciális ügyfelekhez és érdeklődőkhöz; megossz valamilyen fontos üzenetet, tehát edukálj; vagy egy elismert vezetővé válj az iparágban.

Hozok egy gyors példát, ahol mindhárom megvalósul: Ha mondjuk a Tesla indítana egy podcast csatornát arról, hogy hogyan működik egy elektromos autó és egyáltalán miért hiszik azt, hogy ez a jövő, akkor ez egy erős edukatív üzenet lenne, és minden ez iránt érdeklődő figyelne rá – még a konkurencia is! – és emiatt a podcast csatorna máris az iparág megkerülhetetlen elemévé válna. Egyfajta referencia pont.

És ez akkor is működne, ha a Tesla csak tegnap indult volna. Maximum tovább tartana a folyamat.

A lényeg, hogy ha megvannak ezek a pontok még egy induló üzlet is profitálhat belőle. Szinte mindenhol vannak tévhitek, amiket el kell oszlatni, újdonságok, amikről érdemes beszélni vagy tanulságos esetek, amiket fontos megosztani.

2. Célközönség

Ki az ideális hallgatód? Erről a kérdésről könnyű megfeledkezni, pedig mind közül a legfontosabb.

Ha már működik egy ideje a vállalkozásod, valószínűleg pontosan tudod ki a célközönséged, mi a niche piacod és milyen tulajdonságai vannak a legjobb vevőidnek. Érdemes ezeket most is végig gondolni, hiszen őket fogod megszólítani a podcast adásaidban is.

Ne egy embercsoportot, hanem az ideális ügyfelet képzeled el magad elé a tervezés és a felvétel során is! Így a hallgató is azt fogja érezni, hogy a tartalom róla és neki szól.

Az ideális hallgatói személyiség létrehozásakor fel kell tenned pár kérdést. Az alapok lehetnek:

  • Férfi vagy nő ez a hallgató?
  • Mely korosztályba tartozik?
  • Mi a foglalkozása?
  • Esetleg munkanélküli?
  • Milyen a társadalmi élete?
  • Mit csinál szívesen szabadidejében?

A podcasthoz releváns kérdések pedig ezek:

  • Mit akar tudni a célközönség a podcastod témájáról?
  • Milyen problémájára tud megoldást nyújtani a podcast?
  • Milyen reményei, álmai és kihívásai vannak?

Minél konkrétabban válaszolsz annál jobb, mert ebből felépíthető akár az első epizódok anyaga is.

Podcast célközönség

3. Témakörök

A témakörök összegyűjtése és kiválasztása szorosan összefügg a célcsoport meghatározásával.

Az első dolog ugyanis, amit mindenki megkérdez egy új csatorna láttán a következő: Miért is fog ez engem érdekelni?

Ha csak úgy beleveted magad a közepébe akkor piszok könnyen el fogod veszíteni a fókuszt. És ha olyan témákról fogsz műsort készíteni, ami nem kapcsolódik valahogy a fő irányvonalhoz, amiből a hallgató nem tud értéket nyerni magának, akkor hamar el fogod veszíteni az addigra kialakult közönségedet is.

És itt jön egy FONTOS aspektus!

A témakörök összegyűjtése közben érdemes megállni egy pillanatra. Gyakran előfordulhat ugyanis az, hogy a kiválasztott témák egyáltalán nem hangzanak izgalmasnak egy podcast epizódhoz.
Akkor ennyi, el kell vetni a podcast készítés lehetőségét? Nem feltétlenül.

Nézzünk is egy példát!
Tegyük fel, hogy irodák bérbeadásával foglalkozol. Az iparág a home office és a közösségi irodák miatt átalakulóban van, amiről bőven lehetne beszélni, de igazából a célközönséget nem ez fogja érdekelni, hanem az, hogy hogy néz ki az iroda és milyen lehetőségeket tudsz neki felkínálni. Erről azért nem olyan könnyű hosszú távú beszélgetős műsort készíteni.

Nem szabad azonban emiatt feladni a podcast csatornához fűzött reményeket, csak egy lépéssel hátrébb kell állni és újra megvizsgálni a területet.

Most ezeket a kérdéseket tedd fel: Mi a piaci pozíciód? Mi az, amiben más vagy, mint a versenytársaid? Te vagy a leginnovatívabb? A legrugalmasabb? A leginkább fenntartható?

Ha találtál egy ilyen aspektust, akkor erre kell fókuszálnod.
Maradva a példánál, ha a leginnovatívabb bútorokkal felszerelt irodákat adod bérbe, akkor érdemes egy olyan podcast műsort készíteni, ami a világ jelenlegi innovációit járja körbe. Ekkor nagyobb hangsúly lesz az izgalmas és érdekes beszélgetések létrehozásán és a vállalkozás inkább, mint egy azonos értékekkel bíró szponzor fog megjelenni az adásokban.

A végső célt így is el lehet érni, hiszen a hallgatók fejében az adás fő üzenete – az innováció – összekapcsolódik a márka ígéretével és amikor irodabérlésre lesz szükségük ez a márka fog először eszükbe jutni.

Egy podcast epizód felépítésének lépéseiről ITT olvashatsz többet.

Most már biztos vagy benne, hogy el kell indítanod a saját podcast csatornád?

Na de vissza a tervezéshez.

A podcast csatornák sikerességének alapja a konzisztencia, tehát a folytonosság.
Ez különösen fontos, ha azt szeretnéd, hogy a podcastod a tartalommarketinged része legyen. Nehéz lesz viszont hónapokon át minden második héten megjelenni egy új, értékes tartalmat nyújtó adással, hogyha nem tervezed meg mindezt előre.

Persze ez nem azt jelenti, hogy soha nem készíthetsz adást valami aktualitásról.

Épp ellenkezőleg. Ha készítesz egy naptárt, amiben vezeted a tervezett epizódokat a saját munkád könnyíted meg. Egyszerűbb lesz változtatni a dolgokon, kicserélni a jövőbeni adásokat és nyomon követni a témákat.

Az adások témáit, a főbb témaköröket tehát le kell írnod, méghozzá úgy, hogy mindig felteszed magadnak a kérdést: miért is fogja ez érdekelni a hallgatóim?

A témakörök kiválasztásánál azt szoktam javasolni, hogy gyűjts legalább 12 különböző kategóriát. Így minden hónapra juthat egy téma, amit kivesézhetsz a podcastban.

Ha például marketing tanácsadó vagy akkor az online hirdetésektől a szövegíráson át rengeteg minden szóba jöhet.

Podcast tervezés

Ezután nézd meg a minimum 12 kategóriádhoz hány különböző történetet, „altémakört” tudsz felsorolni. Így egyértelmű lehet, hogy bizonyos kategóriák mennyi tartalmat adnak, mi az, ami jobban érdekelheti a közönséged.

Maradva a marketing tanácsadó példánál: az online hirdetéseknél lehet beszélni a social platformokról, az influenszerekről, a remarketingről, stb. Egyébként, ha írtál már blogposztokat, akkor az most nagy segítség lehet, bátran használd fel a már megírt témákat is az adásokhoz.

Néhány kategória eleinte izgalmasnak tűnhet, de amikor összegyűjtöd a szóba jöhető “altémaköröket”, epizódokat könnyen kiderülhet, hogy túl hamar kifogysz az ötletekből. Ez is jelzi, mennyire specifikus a választott témád. Ha túl sok opciót tudsz felsorolni valószínűleg mélyebbre kell ásnod, vagy újabb kategóriát kell készítened. Ha hamar kifogytál a témákból túl specifikus vagy, és talán a releváns hallgatók száma sem lesz nagy.

Ezzel a módszerrel tiszta képet kaphatsz arról is, hogy mi az a terület, amiben számodra a legtöbb a potenciál, amiben otthonosan mozogsz, plusz – ez alapján a lehetséges vendégek körét is jóval könnyebb lesz megszervezni.

És itt jön még egy szempont a célközönségről.

Ha te mondjuk egy cipőboltot vezetsz és szeretnél a gördeszkás cipőkről csatornát készíteni, viszont a cipős témakörök összegyűjtésénél jóval több minden jutott eszedbe a futásról… Akkor ez egy intő jel – újra kell gondold a célod, vagy a célközönséged.

A témakörök tervezése a megjelenés gyakoriságát is jelezheti. Nincs ugyanis konkrét szabály arra vonatkozólag, hogy milyen gyakran kell megjelennie egy új résznek. A kétheti, tehát havi 2 adás mondható átlagosnak, de akkor sem leszel kevésbé sikeres, ha hetente vagy havonta jelensz meg.

Logikus lehet, hogy ha sok rövidebb témáid vannak, akkor sűrűbben tudsz megjelenni egy új epizóddal, ha viszont több órás mélyinterjús beszélgetéseket tervezel, akkor azt eleve hosszabb idő lesz befogadni is, így nem fogják a hallgatók zokon venni a ritkább megjelenést.

Sőt! Csinálhatod mindkét verziót, mint a BOOM Marketing BoomCast csatornája.

Ők kéthetente jelennek meg interjús beszélgetős adásokkal, amik kb 30-40 percesek, és mellette elindították a Shorts-nak hívott rövid, 5 perces magyarázó/edukatív monológ adásaikat is, amelyekkel kb 2 naponta jelentkeznek.

Még mielőtt azonban jobban elmélyednénk a formátumokban és műfajokban maradt egy igen fontos lépés a tervezéshez!

A témakörök összegyűjtése után jöhet a piac elemzése!

Nézz utána a podcast lejátszókon a különböző kategóriákban, hogy a te témádat ki és hogyan dolgozta fel.
Ne ijedj meg, ha találsz csatornát a te témakörödben! Ez a legjobb dolog, ami ebben a helyzetben történhet veled. Hallgass bele az epizódokba és figyeld meg, hogy ők miről és hogyan beszélnek.

Ha nem értesz egyet azzal, amit hallasz, akkor nagy eséllyel nem vagy egyedül és vannak olyan hallgatók, akik pont arra várnak, hogy valaki elmagyarázzon egy másik nézőpontot is. A te nézőpontod. Vizsgáld meg, milyen egyedi betekintést nyújthatsz a témáról, mi az, amiben a legtöbb személyes tapasztalatod van!

Ugyan ez lesz igaz a stílusra is. Ha a többi podcast hosszú, interjús, beszélgetős akkor te csinálj rövid, lényegre törő adásokat. Már ha ez közel áll a stílusodhoz. Lesz, akinek pont ez fog kelleni.

Virágozzék minden virág.

Podcast műfaj

4. Műfaj és stílus

Most, hogy tudjuk mit akarunk átadni és kinek – beszéljünk a hogyanról.

A podcastok nagyszerűsége abban is rejlik, hogy szinte bármilyen műfajt követhetnek.

Egyesek interjún alapulnak, és egy vagy több vendéggel beszélgetnek, míg mások a történetmesélésre összpontosítanak, vagy edukációs monológok.

Melyik a legjobb formátum? Amelyik a leginkább illik a podcast témájához, vagy a célközönséged stílusához.

Ha úgy gondolod, hogy minden kategóriához tudnál egy speciális vendéget hívni, érdemes hosszabb mélyinterjúkat készíteni. Ha viszont rengeteg praktikus ötleted van, akkor érdemes rövidebb, lényegre törőbb adásokat készíteni, amikkel gyakrabban jelennél meg.

A legnépszerűbb műfaj egyértelműen az interjú. Kifejezetten ajánlott ugyanis vendégeket hívni élménybeszámolóért, vagy a véleményeket ütköztetni, hiszen így a vendég is bevonzhat újabb hallgatókat. Lesz, aki csak azért talál rád, mert ismeri a meghívott vendéget, de annyira tetszik neki az adás, hogy belehallgat a többi epizódba is és máris van egy feliratkozód!

De ne ragadj le egyféle megoldásnál! Minél egyedibb a tartalmad annál jobban fogsz kilógni a tömegből. Erre pedig szükséged is lesz, mivel a podcast csatornák száma évről évre nő. Szóval bátran találj ki olyan formátumot, ami a leginkább illik az üzenetedhez vagy márkádhoz.

A BOOMCast példája mellett itt egy fiktív ötlet:

Dolgozz fel egy témakört 3 különböző adásban.
Az első adásban vesézz ki egy témát egyedül vagy társ műsorvezetővel. Kötetlenül mutasd be a fő problémákat, csak hogy tisztába tedd a hallgatód számára a téma fontosságát.

Majd a következőben hívj meg egy vendéget, aki szakértő az adott témában, vagy épp ellenvéleménnyel lehet. Vele a mélyére áshatsz a dolgoknak, részletesen, keresztkérdésekkel.

Végül a mélyinterjú után egy rövid harmadik adásban magyarázd el a legfontosabb szakszavakat, kifejezéseket és konklúziókat.

Így máris rengeteg tartalmat építettél egy témakörre, amit fel tudsz használni az online marketingedben is, mégis minden epizódban más műfajt és stílust használtál, ezáltal új és friss értéket adva a hallgatónak.

A műfaj után válaszd ki a házigazdát.

Lehet, hogy eddig egyértelmű volt, hogy te leszel az, de ennek egyáltalán nem kell így lennie. Ha sosem voltál a szavak embere keress fel egy kollégát, vagy valakit, aki szakmailag reprezentatív és kérd fel őt társműsorvezetésre. A szakértői pozíciódat is erősítheti, ha tőled kérdez egy kvázi műsorvezető, de sokkal egyszerűbb lesz a téma feldolgozása is, ha van benne segítséged.

Bonusz: Milyen hosszú legyen egy epizód?

Ez az egyik legnépszerűbb kérdés a podcast csatornát indítók körében.

A válasz pedig az, hogy nincs ideális hossza egy podcast epizódnak. Minden a tartalomtól és a műfajtól függ.

Egy átlagos podcast 30 perc körüli, de a hossz és a sikeresség között nincs összefüggés. Ahogy eddig, úgy most is a közönséged érdemes előtérbe helyezni. Próbálj meg olyan műsort készíteni, ami nem húzza vagy pazarolja a hallgatók idejét.

Ahogy Roman Mars rádiós producer mondta „Ha van 100 000 hallgatód, és kivágsz egy haszontalan percet az adásból, akkor 100 000 elvesztegetett percet takarítasz meg a világon.”

Végül ne feledd, a podcastok még mindig fejlődnek. Ami tegnap működött, lehet, hogy ma már nem lesz annyira népszerű, és ami néhány évvel ezelőtt nem jött be, az lehet a következő nagy dolog.

Ökölszabályként ez a diagram mindig segíteni fog:

podcast jelentése

Jelentkezz most!

Már biztos vagy benne, hogy el kell indítanod a saját podcast csatornád?

Egy megfelelően átgondolt struktúrára és műsor szerkesztésre mindenképp szükséged lesz! Vedd fel a kapcsolatot a lenti űrlapon és egy személyes konzultáció során összeállítjuk a márkára szabott podcast csatornád!

PodcastR - Ajánlatkérő form

További tartalmak