Podcast készítés lépésről lépésre

podcast készítés lépésről lépésre

Ismerd meg a podcast készítés lépéseit! Részletekbe menő útmutató ahhoz, hogy Te is elindíthasd életed első podcast csatornáját!

A podcast egy új, kreatív és szórakoztató tartalommarketing eszköz. Készítését bárki meg tudja tanulni, ha ismeri a lépéseket. Ebben a cikkben a podcast készítés folyamatát ismerheted meg, hogy Te is sikeresen elindíthasd a saját csatornádat!

Tartalom:

Mi az a podcast?

podcast keszites

Biztosra veszem, hogy rengetegen találkoztak már a podcast, mint tartalommarketing vagy médiumtípus lehetőségével. Ám azt talán jóval kevesebben tudják, hogy mit jelent a műfaj pontosan.

Ha Te ezt már kívülről fújod, akkor nyugodtan tekerd át az alábbi részt és ugorj rögtön a készítés lépéseihez.

A podcast egymondatos definíciója helyett jobbnak látom a jellemzői alapján meghatározni a jelentését. Nézzük!  

  • A podcast egy olyan rendszeresen online megjelenő, alapvetően audio tartalom, amelyben egy vagy több ember beszélget, oszt meg információt adott témában. 
  • A podcast a feltöltés után azonnal, bárki számára elérhető. 
  • Az epizódok nemcsak online, de letöltés után offline is meghallgathatók.
  • Legnagyobb előnye, hogy bármikor (pl.: vezetés, futás, kutyasétáltatás, főzés), bármilyen eszközön hallgatható.

miért érdemes podcast csatornát indítani?

Ha cégként vagy vállalkozóként nem használod ki a podcast adta elképesztő lehetőségeket, akkor az olyan, mintha direkt nem váltanád ki a nyertes lottószelvényedet.

Bár elsőre túlzásnak hathat ez a mondat, mégis van benne igazság. Érdemes néhány statisztikai adatot megvizsgálni hozzá. Az IAB Hungary Kft. 2021-es felmérése alapján abban az évben körülbelül 250-300 magyar nyelvű podcast csatorna volt elérhető. Ez a mennyiség az internetezők 12%-a, vagyis körülbelül 800 000 hallgató között oszlik meg. Tehát ennyi ember hallgat heti rendszerességgel podcast műsorokat. És ebben nincsenek benne azok a felhasználók, akik valamilyen oknál fogva a YouTube felületén hallgatják ezeket a műsorokat.

De ha a növekvő tendencia még nem elég ok ahhoz, hogy podcast indításába fogj, akkor hoztam még három érvet mellette:

  1. A témád, céged, szenvedélyed iránt elkötelezett követőtábort, közösséget építhetsz, ami a mai internetes hangzavarban a legnagyobb érték. Ráadásul közvetlenül, felesleges reklámok nélkül érheted el az embereket.
  2. Támogathatod és növelheted a hitelességedet a szakmai berkekben.
  3. Segítségével építheted a márkádat, új értékesítési csatornát vethetsz be, versenyelőnyhöz juthatsz.

A céges podcast indításával kapcsolatos további érveket ebben a cikkben sorakoztattam fel.

És akkor térjünk a lényegre!

podcast készítés lépésről lépésre

Tervezés

tervezés

Mint minden sikeres projektnél, a tervezést itt sem lehet megúszni. Sőt!

Az első lépés legyen a podcast csatorna üzenetének megfogalmazása, az epizódtémák összegyűjtése, valamint a technikai kérdések megválaszolása.  A tervezés célja lényegében az, hogy alaposan átgondoljuk a saját miértjeinket, valamint megismerjük a célközönségünket, hogy pontosan azt a tartalmat szolgáltassuk számukra, ami őket érdekli és összhangban van a vállalkozásunk értékeivel, marketing stratégiájával, céljaival.

A podcast csatorna tervezése hasonló bármely tartalommarketing eszköz felépítéséhez. Ahogyan blogbejegyzéseket is érdemes kulcsszókutatás, célcsoport meghatározás és tartalomnaptár vezetése alapján készíteni, úgy kell egy podcast csatornát is stratégiai alapon kezelni.

A tervezés fő lépései egybevágnak az üzleti célok elérése érdekében készített marketing stratégiával is.

1. Célkitűzés

Gondold végig, hogy miért fontos számodra a podcast indítása! Ilyen cél lehet az edukáció, a szórakoztatás, a közvetlenebb kapcsolódás a hasonló érdeklődésű közösséghez, a márkaismertség növelése, a weboldal látogatók vagy hírlevél feliratkozók szerzése, növelése.

2. Célcsoport meghatározása

A tapasztalataim szerint a legtöbben a célközönség meghatározását egyszerűen kihagyják a tervezés folyamatából. Pedig ha nem tudod, hogy kihez szólsz, akkor honnan fogod tudni, hogy milyen témáról beszélj? 

A célközönség minél pontosabb meghatározásával olyan további ötleteket meríthetsz, amelyek segítenek a későbbi lépések sikeres teljesítésében is.

Tipp: Az ideális hallgató meghatározásakor úgy gondolj a podcast csatornádra, mint egy termékre, amit a megfelelő üzenetekkel, témák feldolgozásával kell eljuttatni a hallgatókhoz.

Azt javaslom, hogy ne vedd félvállról ezt a lépést, hanem alaposan dolgozd ki a célközönségeidet!

Ebben a kapcsolódó cikkben egy pontos kérdéslistát találsz a feladathoz.

3. Témakörök összegyűjtése

Ennél a résznél az ideális hallgatók meghatározásából rengeteget profitálhatsz. Ugyanis szinte azonnal tudni fogod, hogy melyek azok a közös pontok, amelyekre konkrét témákat határozhatsz meg.

Érdemes kulcsszókutatást végezni és/vagy összefoglalni az ügyfelek gyakran ismételt kérdéseit.

Fontos, hogy olyan témát válassz, amiről 100+ epizódon keresztül is beszélni tudsz, de a különböző kérdéskörök mind szorosan kapcsolódjanak egymáshoz.

Csakúgy, mint egy blogot, a podcast csatornát is hosszú távra tervezzük.

Tipp: A témakörök kiválasztásánál gyűjts legalább 12 kategóriát, így egész évben lesz miből dolgoznod. Természetesen ezt vesd össze az online kommunikációs stratégiáddal és a tervezett kampányaiddal.

4. A piac elemzése

Jó tudni, hogy a tervezett podcast csatornád leendő versenytársai a témát milyen formában dolgozzák fel. Elemezd ki őket!

Így csináld:

Keress rá a legfontosabb kulcsszavaidra, hogy kiderüljön, milyen podcast csatornák léteznek már az általad választott témában. Ha Te vagy az első, az instant versenyelőnyt jelenthet, de az sem baj, ha már léteznek csatornák a témában. 

Vizsgáld meg, hogy milyen célcsoporthoz szólnak ezek a csatornák. 

Milyen a podcastok hangminősége, stílusa, műfaja, hogy monológ adások vagy interjús beszélgetések. Ezek után gondold végig azt, hogyan tudnál Te a fentiektől eltérő adásokat készíteni úgy, hogy megőrizd a saját stílusod és célközönséged. 

5. A műfaj és a stílus meghatározása

A podcastek egyik legnépszerűbb műfaja az interjú, de emellett még számos más megoldásra találhatsz példát.

  • Hívhatsz egy vagy több vendéget.
  • Készíthetsz olyan adást, ahol mindig fix műsorvezetők dolgozzák fel a témákat.
  • Lehet az epizód egyszemélyes edukációs monológ.
  • De keverheted is a fentieket.

A podcast adások hosszára vonatkozóan nincsenek szigorú megkötések. Ugyanúgy van létjogosultsága egy 10 perces könnyed tipp/ tanácsadó adássorozatnak, mint a 2 órás komoly mélyinterjúknak. Az átlagos adáshossz egyébként kb fél óra körüli.

Az amerikai toplisták alapján a legnépszerűbb műsorok 70%-a több, mint 40 perces. Ennek ellenére nem szabad az adáshossz és a sikeresség között párhuzamot keresnünk. Egy podcast adás készítésekor érdemes a megfelelő egyensúlyra törekedni a minőség, a szórakoztatás és az adáshossz között:

podcast jelentése

6. Vendégek összegyűjtése, felkeresése, később időpontegyeztetés

A műfaj kiválasztása után listázd a potenciális vendégeket. 

Vendéget hívni egyébként akkor is jó ötlet lehet, ha alapvetően nem interjús podcast csatornát szeretnél készíteni. Ugyanis a vendégeknek is lehet egy célközönsége, akik így rátalálhatnak a Te csatornádra, növelve ezzel az ismertséged.

Érdemes olyan vendéget választani, aki hiteles a szakmájában. Bátran meghívhatod az egyik ügyfeledet, páciensedet vagy adott témában jártas ismerősödet. Így az adás lényegében egy esettanulmány bemutatása lesz. 

Végül ne feledd, hogy Te is lehetsz vendég! Ha a piac elemzése közben ráakadtál egy szimpatikus podcast csatornára, bátran vedd fel velük a kapcsolatot az együttműködés lehetőségének felajánlásával.

A következő lépés lényegében szervezési feladat, amelynek alapja a tartalom naptár elkészítése.

7. Tartalom naptár készítése

Végül vezetnünk kell egy tartalom naptárat, ahol a témákat, a határidőket és a meghívott vendégeket követhetjük nyomon.

Ezt a lépést szintén nem érdemes átugrani, ugyanis leegyszerűsíti a munkafolyamatot.

A céges podcast csatorna tervezéséhez hívd segítségül az erről szóló cikkemet.

Epizód tervezése

epizód

Három alappillért érdemes szem előtt tartani minden céges podcast epizód tervezésénél.

  1. Adj a célközönség számára releváns információt.
  2. Add át ezt az információt minél szórakoztatóbb, befogadhatóbb módon.
  3. Minden epizódban legyen call to action, vagyis cselekvésre buzdítás. Ilyen lehet például a weboldal látogatására, egy linkre való kattintásra vagy a feliratkozásra való buzdítás.

Egy podcast műsor a részletekbe menő tervezés miatt lesz sikeres.

Ennek ellenére sokan gondolkodnak még mindig úgy, hogy a podcast csatorna indításához elég egy mikrofon, majd indulhat is a felvétel.

Az epizód tervezésénél azonban az alábbiak megtervezését is figyelembe kell venni: 

  • Intro szöveg, zene
  • Outro szöveg, zene
  • Szignálok, reklámok
  • Aláfestő zene
  • Speciális effektusok
  • Hanganyag elkészítése, zenék beszerzése

Ha máris belevágnál az epizódok tervezésébe, akkor ez a cikk hasznos lesz számodra.

Host oldal felépítése

Podcast disztribúció

Rengeteg különböző alkalmazás (például Spotify, Apple Podcast) létezik már podcast hallgatásra. Ezek az alkalmazások segítik a csatornád eljuttatását a hallgatókhoz.

Az elkészült epizódokat viszont először egy úgynevezett host oldalra kell feltölteni.

Ez amolyan online központ, ahonnan a podcast csatorna minden részlete irányítható.

A host oldalon lehet megadni a podcast csatorna leírását és a profilképét, majd a tartalom naptár alapján itt kerülnek időzítésre a későbbi epizódok. 

Ez a host oldal generál egy önálló RSS kódot, amivel összekapcsolódik a különböző lejátszókkal. Tehát elég egy helyen beállítani az adatokat, a program pedig “szétszórja” az információt a hallgatók applikációira.

A legnépszerűbb ingyenes host oldal az Anchor.fmmegújult nevén Spotify for Podcaster.

Felvétel

felvétel

Kétféle módon tudsz céges podcast felvételt készíteni.

Akár Te is beszerezhetsz saját eszközöket, mikrofonokat, szoftvereket az epizódok felvételéhez és végezheted egyedül vagy részben egyedül a munkát.

A nélkülözhetetlen eszközök listájához itt találsz segítséget.

Ha a podcast csatorna menedzselésére még nem állsz készen, akkor kiszervezhetsz részfeladatokat, így Neked csak a legélvezetesebb résszel, a felvétellel kell foglalkoznod.

A felvétel így néz ki:

  • Te felveszed az epizódot.
  • Megosztod a felvett hanganyagot.
  • Validálod az elkészült hanganyagot.

További hasznos tippek a felvételhez.

De ha nem szeretnéd saját magadnak beszerezni az eszközöket, akkor lehetőséged van kiszervezni minden technikai munkát.

A PodcastR-nél éppen az ilyen esetekre találtuk ki a Mobil Stúdiót, amelynek segítségével berendezzük az irodádat a profi hangminőség eléréséhez.

A felvétel így történik:

  • Felvétel előtt 1 órával felépítjük a Mobil stúdiót.
  • Felvétel az egyeztetett időpontban.
  • Felvétel után fél órával összepakoljuk a Mobil stúdiót és végeztünk is.

Szerkesztés

szerkesztés

Sok víz lefolyik a Dunán, mire egy podcast epizód készen áll a feltöltésre. Miután megtörtént a felvétel, jöhet a szerkesztés!

A nyers hanganyag az esetek nagy többségében vágási munkára szorul, amelynek során ki kell szűrni a nyelvbotlásokat, a szóismétléseket, hogy a végleges műsor profi, a hallgató számára élvezetes legyen.

Ehhez szükséged van egy vágóprogramra és természetesen hozzáértésre is, különben a szerkesztés nem csak rengeteg időt visz el, de nyűggé is válik.

A szerkesztéssel pont ezért sokan nem szeretnek bíbelődni vagy egyszerűen nincs rá idejük, ezért a folyamatot teljesen kiszervezik.

A PodcastR-nél a szerkesztés során a felvett anyagból kivágásra kerülnek a nyelvbotlások, szóismétlések, „ő-zések”. A hanganyagot megtisztítjuk az esetleges visszhangoktól, zörejektől és hozzáadjuk azokat az effekteket, szignálokat introkat amelyeket a tervezésen kiválasztottunk.

Az elkészült podcast epizódot elküldjük validálásra, ahol még lehetőség van további részeket kivágni vagy szerkeszteni.

Ha a podcast szerkesztési munkák ellátásához segítségre volna szükséged, akkor írj nekünk!

Közzététel

disztribucio

Az elkészült podcast epizódot most már feltöltheted a választott Host oldalra.

 

A feltöltéshez szükséged lesz az alábbiakra:

  • Az adásnak címet kell adnunk. Lehetőség szerint legyen kifejező, kreatív és rövid. Ha több ötleted is van, készíts hozzá listát és gondold végig, melyik passzol legjobban az adáshoz és a célközönségedhez.
  • Az epizód leírása, az a bizonyos “shownotes”, amelyben minden fontos információt, linket, hivatkozást elhelyezhetsz. Érdemes fontosabb kulcsszavakkal felturbózni.
  • Az epizódhoz készüljön egy adáskép, ami igazodjon a podcast arculatához.

Gratulálunk! Most már mindenki számára elérhető és meghallgatható az adás!

Javaslom, hogy ennél a pontnál álljunk meg egy szusszanásra és nézzük át, hogy eddig milyen lépéseket teljesítettél.

  • Megtervezted a podcast csatornád.
  • Elkészítetted az egyes epizódok terveit.
  • Regisztráltál a Host oldalra.
  • Felvetted, megszerkesztetted és közzétetted az adást.

Akkor most jöhet a marketing?

Podcast marketing

marketing

A podcast csatornád és az első epizódod immáron elérhető a podcast lejátszódon. Viszont ahhoz, hogy az emberekhez el is jusson, az online marketinget kell segítségül hívni.

A különböző online platformok és csatornák használatával tulajdonképpen a podcast műsor terjedését és az újabb hallgatók szerzését támogathatod meg.

A podcast marketing részei

1. Weboldal készítése

A podcast csatornának érdemes egy külön weboldalt is készíteni, ahová az adások szintén feltölthetők, beágyazhatók, továbbá kulcsszavakkal tarkított leírások is megadhatók.

A podcast műsoraidnak dedikált weboldallal vagy a már létező weboldalon szereplő aloldallal hallgatókat szerezhetsz, de a tartalmakat felhasználhatod a közösségi médiában, a hírlevelekben vagy hirdetésekben is.

2. Blogbejegyzések

Az értékes tartalom többféleképpen felhasználható. Ha van egy podcast csatornád, akkor a műsorok témáit azonnal átültetheted írott formába. Készíthetsz belőle leiratot vagy egy tudatosan, szépen felépített blogbejegyzést is.

Mindkét lehetőség nagyban segíti a SEO helyezésedet.

Tipp: A tartalommarketingben az a jó, hogy keresztbe-kasul, többféle formátumban tudod felhasználni ugyanazon témát. A blogbejegyzésekből például podcast epizódot rögzíthetsz és máris van egy új tartalmad!

3. Közösségi média

A hallgatókkal való minőségi kapcsolattartás egyik legfőbb színtere. 

Számos hasznos dologra használhatod a közösségi média platformokat.

  • Ahogy már írtam, kapcsolatot teremthetsz a hallgatókkal.
  • Megismerheted az érdeklődési köreiket.
  • Beszélgethetsz velük közvetlenül.
  • Közösséget építhetsz a hallgatókból.
  • Új hallgatókat szólíthatsz meg.

Tipp: Mielőtt az összes felületre regisztrálnál, nézd meg, hogy a célközönséged melyik közösségi média platformon van leginkább jelen.

4. YouTube

Még egy láb a hallgatók figyelmének megszerzésére! Egyre több példát látni rá, hogy a podcast adások videós formátumban felkerülnek a YouTube felületére is.

Ha videót nem is forgatsz hozzá, akkor is érdemes feltölteni a saját YouTube csatornádra a hanganyagot vagy az audiogrammot, beállítani a kulcsszavakat, majd engedni, hogy az algoritmus tegye a dolgát.

A podcast marketinghez segítségül hívhatod a tartalommarketingről szóló korábbi cikket.

Mérőszámok

mérőszámok

Ha podcast készítésbe kezdtél, akkor előbb-utóbb nyilván azt is tudni szeretnéd, hogy az egyes epizódok hogyan teljesítettek. Hányan hallgatták meg? Hányan iratkoztak fel? Milyen értékelések érkeztek?

Érdemes legalább havonta a kitűzött célok mentén monitorozni az elért eredményeket, így látni fogod, hogy mit kell esetleg másképpen csinálni vagy melyek a fejlesztendő pontok.

A legfontosabb mutatószámok a podcast csatorna feliratkozói és az adások végig hallgatásának aránya lehet, de ne feledd: a podcast feladata, hogy az üzleti céljaid segítse, ezért hasznos lehet a weboldal látogatók, ajánlatkérők vagy hírlevél és zárt csoport feliratkozók számának követése is.

Főbb mérőszámok:

  • podcast csatorna feliratkozói
  • letöltések
  • meghallgatások
  • végig hallgatási arány
  • értékelések
  • hallgatók demográfiája (nem, életkor, város)
  • lejátszók használata (Spotify, Google, Apple)
  • eszközök (android, Iphone, web)
  • weboldal látogatók
  • ajánlatkérők
  • hírlevél feliratkozók
  • zárt csoport tagok
  • kommentek és visszajelzések száma

    Összegzés

    A podcast készítés ahogy láthatod nem nehéz feladat, tanulható is, ám rengeteg befektetett erőforrást – munkát, időt, anyagi ráfordítást – igényel. 

    Viszont életed legjobb döntése lesz, ha belevágsz!

    Ha nem szeretnéd egyedül csinálni és jól jönne egy szakértői kéz, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot!

      Kapcsolat

      Rácz Huba vagyok, marketinges és podcast készítő.

      Négy éven át dolgoztam Komárom-Esztergom megye legnagyobb rádiójában. Megtanultam, hogy milyen kérdésektől válhat izgalmassá egy interjú, hogy hogyan érdemes felépíteni egy műsor struktúráját és az audio szerkesztés fortélyait.

      Az elsajátított technikai, szakmai és marketing tudást szeretném sikeres podcast csatornák készítésében kamatoztatni.

      A küldetésem, hogy vállalkozóknak és cégvezetőknek segítsek abban, hogy minden eddiginél könnyebben tudjanak a közösségük számára értéket nyújtó tartalmat készíteni.

        PodcastR - Ajánlatkérő form

        További tartalmak