Podcast marketing

Podcast hallagtó

Avagy hogyan szerezz több hallgatót a podcast csatornádhoz?

Akár üzleti, akár hobbi jellegű podcastot készítesz, egy dologban biztos vagyok – minél több hallgatót szeretnél. Ennek legegyszerűbb módja a diverz marketing, mert ha minél több platformon megjelenik a csatornád vagy a márkád, akkor könnyebben megtalál a potenciális közönség.

Amikor az érdeklődők körbejárnak egy témát, és a legtöbb helyen találkoznak egy általad készített tartalommal, akkor a témát a nevedhez fogják kötni. Ez hosszú távon nem csak bizalmat épít, de befolyást is ad.

Hogyan hozd ki a legtöbbet a podcast csatornádból hirdetések nélkül?

Hasznosítsd újra a tartalmakat mindenhol!

A podcast azért nagyszerű marketing eszköz, mert egyetlen adásból rengeteg tartalmat lehet felhasználni számos különböző csatornára.

Minden podcast epizódból készíthető:

  • Egy beharangozó poszt kulisszák mögötti fotóval
  • Egy nagy terjedelmű blog poszt
  • Egy szavazás
  • Egy teljes YouTube video
  • 3-6 YouTube shorts
  • Egy hírlevél
  • Egy 1 perces „csali” audiogram
  • Egy 2-5 perces promo video
  • Egy nagy terjedelmű LinkedIn poszt
  • 3-5 rövid LinkedIn vagy Facebook poszt (adásban el nem hangzott érdekesség vagy magyarázat)

Szóval egyetlen epizódból készíthető kb 20 egyedülálló tartalom. Kétheti megjelenéssel számolva ez közel 500 megjelenés egy évben.

Érdekelnek a részletek?

Íme pár hasznos módszer arra, hogyan indítsd be a podcast marketinged!

Tartalom:

podcast lejátszók

Legyél jelen a lejátszókon!

Ez akár 0. lépésnek is beillik. Amikor elkészíted a podcast csatornád gondoskodnod kell arról, hogy minden releváns podcast lejátszó platformon elérhető legyél. Szerencsére itthon csak 3 alkalmazás viszi a prímet, amit kifejezetten podcast hallgatásra használnak: a Spotify, az Apple Podcast és a Google podcast, de érdemes lehet más platformokat is kihasználni.

Szintén fontos, hogy a podcast epizódok promótálásánál is használd a legtöbb releváns lejátszó linkjét, hogy a hallgatók könnyen kiválaszthassák a kedvenc lejátszóikat.

A disztribúcióról részletesen itt olvashatsz.

podcast lejátszó

BLOG

Írj blog posztot!

A podcastok sajnos nincsenek még kiemelt helyen a Google kulcsszavas találati listáján. A keresőt használva jelenleg weboldalakat vagy YouTube videókat fogsz kapni.

Viszont pont az a nagyszerű a podcast műfajban, hogy rengeteg módon fel lehet használni marketing célra!

Szinte minden vállalkozás rendelkezik blog menüponttal ahová a saját írott tartalmait tölti fel. Legfőképpen a SEO miatt. A SEO a Search Engine Optimization (keresőmotor-optimalizálás) rövidítése, amely a keresőszavakra adott találatokat rangsorolja a weboldalak tartalmainak minősége és mennyisége alapján.

Hatalmas előnnyel járhat, ha a podcast adásaid tartalmát leírod blogcikkekbe. Így az epizódok témái lesznek a fő kulcsszavak, amik javítják a SEO helyezésed – fent lesz a találati listán – és nagyobb eséllyel talál meg egy olyan közönség, akit mélyen érdekel a podcast témája, hiszen már rákeresett.
Sőt, ők lesznek csak igazán fontosak, mert ők már tisztába vannak azzal, hogy van egy problémájuk, amire megoldást keresnek a neten. Ha a tartalmad jó megoldást nyújt számukra, akkor elkötelezett hallgatókká válnak és nagyobb valószínűséggel fogják a Te márkád választani vásárláskor is.

Egyébként érdemes még az adások felvétele előtt átgondolni, hogy mik lehetnek azok a szavak a témában, amire leginkább keresni fognak az internetezők. Na és hogy milyen válaszok adhatóak a szavak mögötti kérdésekre. Az epizódok felépítéséhez itt találsz még részleteket.

A legjobb az egészben, hogy még szöveget sem kell írnod! Mesterséges intelligencia alapú automatikus beszédfelismerő programok segítségével a hanganyagból automatikusan írott szöveget tudsz generálni. Próbáld ki a Alrite-tot vagy a Sonix-ot.

Ezek után szinte biztosan át kell szerkesztened az átirat szövegét, de ez már csak levezető munka lesz a komplett szövegíráshoz képest.

blogposzt

Ágyazd be a podcastod!

Ne felejtsd el feltüntetni a podcast adásaid a már meglévő a blogcikkekben sem!

Ha már van az adott podcast epizód témájában blogbejegyzésed, akkor azt jelezd is a cikkben, hogy mindezekről az egyik adásodban még mélyebben beszéltél vagy interjút is készítettél egy szakértővel. Az epizódok linkjét egyszerűen be tudod másolni a blogba szövegként, ami beágyazott formában fog megjelenni a weboldalon.
Így:

Általában egy téma több blogbejegyzést is felölel, így az is vonzó lehet az érdeklődőknek, ha minden fontos információt egyetlen podcast adásban megkaphatnak – mondjuk futás közben – ahelyett, hogy 4-5 cikket kellene végig bújniuk. Így ismét értékes közönséget tudsz megnyerni a podcastodhoz.

Írj kiegészítő leírásokat!

Előfordulhat – kifejezetten edukatív adások esetében -, hogy gyakran meg kell állni azért, hogy elmagyarázz egy-egy szakkifejezést, idegen szót vagy rövidítést. Ez sokszor megakaszthatja a podcast beszélgetés menetét, fárasztó lehet a hallgatóknak és a beszélő is elvesztheti a fonalat. Ráadásul ez egy kétélű kard, mert ha nem magyarázod meg a kifejezéseket és inkább szakzsargonokat használsz ugyanúgy hallgatókat veszíthetsz.

Érdemes inkább elmondani az adásban azt, hogy minden fontos szakszó magyarázatát megírsz egy külön blogbejegyzésben. Így csak a legfontosabbakat kell szóban elmagyarázni. A hallgató meg fog nyugodni, hogy könnyen visszakeresheti a fontosabb szavakat, Te pedig forgalmat generálsz a weboldaladra.
Máris kimaxoltad a podcast marketinged SEO szempontból. Win – win.

MENÜ

Ebben a pontban is a Google találatokat maximalizáljuk ki a podcastod marketingjéhez.

Készíts egy podcast menüpontot a weboldaladra vagy akár egy különálló landing oldalt csak a podcast adásaidhoz. Ezzel egyrészt ugye segíted a SEO-t, mert a Google még inkább a Te tartalmaid fogja mutatni, másrészt Te is kiemelheted a podcast csatornád fontosságát.

Egyes Host oldalak önálló landing oldalt is képesek generálni, amin az összes podcast adás, leírás és újdonság automatikusan megjelenik.

A Pro/Lawyer Consulting Ügyvédmarketing podcast csatornájához is ilyen landing oldalt használ, nem is csoda, hogy a weboldal és a landing is első helyen áll az organikus találatok között.

Ügyvédmarketing

Most már biztos vagy benne, hogy el kell indítanod a saját podcast csatornád?

social

Posztolj a social oldalaidon!

A konzisztens podcast készítés segíti a hallgatók elköteleződését, de ehhez először kommunikálnod kell a célközönségeddel azt, hogy egyáltalán van, amit hallgassanak.

Ehhez fontos letisztáznod, hogy a célközönséged hol tölti a legtöbb időt online! Merthogy értelemszerűen a kommunikációd nagyját arra a platformra kell fókuszálnod, ahol a legtöbb releváns érdeklődőt találni.

Az idősebb korosztályt inkább Facebook-on vagy Youtube-on találod, a fiatalabbakat a TikTokon vagy Discord-on. Ha üzleti terület, akkor inkább LinkedIn, ha privát akkor Instagram, és így tovább.

A social platformokon való promótáláshoz a legnépszerűbb podcast marketing eszköz az Audiogram.

Az audiogram a podcast marketing esetében egy video, ami a podcast beszélgetés hanghullámait és akár feliratot is megjelenít. Érdemes itt az epizód egy rövid, kb. fél perces részletét felhasználni, ami fel tudja kelteni a figyelmet annyira, hogy aztán egy fajta teaser-ként bevonzhatja a hallgatókat a teljes epizódra.

Így néz ki egy audiogram:

Így változtam én | Hajdu Judit, a Mértékadó Podcast vendége

A PodcastR gondozásában készült mÉrtékadó Podcast legújabb adása már elérhető! https://anchor.fm/mertekado-podcast/episodes/13--gy-vltoztam-n--Hajdu-Judit--a-Mrtkad-Podcast-vendge-eu9fqi

Posted by PodcastR on Sunday, 11 April 2021

Ne feledd, ezt beágyazhatod a blogcikkekbe is, valamint érdemes többször is visszanyúlni és ismét posztolni régebbi adásokat is. Ne indulj ki abból, hogy csak azért, mert egyszer már bemutattad mindenki ismeri az anyagot.

Milyen közösségi média oldalakat érdemes használni?

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy ott kell jelen lenned, ahol a célközönség is időt tölt és ahol Te is komfortosan érzed magad. Íme azonban néhány tipp a Facebook/Instagram/TikTok óriásokon kívül:

Youtube

Általában az idősebb korosztály az, aki sok vállalkozás számára célcsoport, vásárlóerő és fontos lenne megszólítani is de az applikációk kezelését és új technikai lehetőségek felhasználását egyáltalán nem kezelik komfortosan. Jól ismerik viszont a „klasszikus” platformokat, mint a Facebook vagy a Youtube.

Ezeket a felhasználókat tudod könnyen kiaknázni, ha a podcast epizódjaidat feltöltöd a Youtube csatornádra is!

Habár a video podcasting tagadhatatlanul népszerűsödik, a saját véleményem az, hogy felesleges feláldozni egy órát az életedből azért, hogy beszélgető embereket nézz. Ráadásul a podcast adásokat még mindig valamilyen tevékenység mellett hallgatják – jellemzően autóvezetés közben -, ami miatt még veszélyes is lehet, ha egy mozgó kép eltereli a hallgató figyelmét. 

Hasznosabb lehet a hanganyagot egy minél statikusabb háttérrel feltölteni, ahogy azt ügyfelünk , a Have It All podcast csatorna esetében is tettük.

Extra előny, hogy a Youtube a Google egyik terméke, a világ második legnépszerűbb keresmőmotorjával felszerelve. Így a videók leírása alapján hamarabb felajánlja a podcastod azoknak, akiknek az érdeklődési körébe eshet a tartalom.

A podcast piac kiemelkedő erősödését a Google is ki szeretné aknázni, méghozzá a Youtube segítségével. A videomegosztó platform jövőbeni tervei között ugyanis felvenné a kesztyűt a Spotify-jal és a podcast csatornákat közvetlenül a host oldalakkal tenné elérhetővé, ezzel megteremtve a podcastok kényelmes fogyasztását a platform financiális előnyeivel. 

Tehát a Youtube-on jelen lenni egy podcast csatornával hatalmas jövőbeni potenciált jelenthet.

Shorts

A közösségi média oldalak legnépszerűbb formátuma a rövid videók. Ezért lett annyira sikeres a TikTok is és erre az irányvonalra erősít minden más csatorna is. A Youtube-on ez a Shorts, az Instagramon pedig a Stories.

 Ha az énmárka építés fontos szempont, akkor ide érdemes feltölteni selfie videókat a podcast adások beharangozásáról. Instagram story-ban pedig a szavazás pörgetheti fel a követőkkel való kommunikációt.

Pinterest

A Pinterest egy képmegosztó social csatorna – ami a maga 431 M felhasználójával nem olyan népszerű, mint az Instagram – de ez a platform lehet a podcastok másik nagy lehetősége.

A Pinterest hasonlóan működik, mint más közösségi háló. A felhasználók érdeklődése alapján ajánl tartalmakat. Viszont a Pinterest rengeteg erőfeszítést tett a Google-hez hasonló kulcsszavas kereső algoritmusába, ami miatt egyébként többször is tárgyaltak a Google-el a felvásárlásról. Tehát a Pinterest abban jó, hogy ha releváns a tartalmad, akkor nagyobb eséllyel juthat el a célközönséghez.

A Pinteresten főképp képeket és videókat találni, ezért kiváló platform az audiogrammoknak, ráadásul ezekhez közvetlen linket is lehet csatolni, így a konverziós elérés is nagyobb lesz.

A podcast marketing esetében sem szabad elfelejteni, hogy „oda kell menni ahol a célközönség van”. A Pinterest felhasználói inkább a középkorú nők csoportja, ezért csak akkor érdemes nagyobb erőfeszítéssel megjelenni, ha valóban itt tölt időt a közönséged.

LinkedIn

Az „üzleti közösségi média” egyértelmű vonzerővel bír azoknak, akik célcsoportjába a vállalkozók, vállalatvezetők, fehér galléros munkavállalók tartoznak. Ha B2B podcastod van, a LinkedIn lehet a tökéletes marketing platform.

Elvégre 830 M felhasználó egészen jó alapot jelent, ha közösségépítésről van szó.

A platform algoritmusa is a közösség építésére opcionál, így akkor kaphatsz több elérést, ha a saját tartalmak megosztásán túl mások tartalmait is gyakran megosztod vagy kommentálod. Ez különösen akkor szerencsés, ha vendéget hívsz a podcast adásba, mert Ő is biztosan meg fogja osztani Linkedinen az epizódot, amivel a saját követő bázisod is növelheted.

A másik, amit szeret a platform, ha link nélküli rövid szöveges posztokat írsz kifejezetten a LinkedIn oldaladra vagy infografikát posztolsz az epizód témájáról. Itt promózhatod a következő podcast adásod, összegezheted az előzőt, megírhatsz egy kis magyarázót, megválaszolhatod a felmerülő kérdéseket vagy kérdések feltevésére buzdíthatod a követőket. A lényeg a közösségépítés.

zárt csoport

Kommunikálj a követőiddel!

Ha már a közösség építéséről volt szó, a podcast marketing leghatékonyabb eszköze a kétirányú kommunikáció.

A követőkkel való kapcsolattartás legjobb eszköze egy privát klub, vagyis egy zárt csoport. Facebook-on vagy LinkedIn-en könnyen létre tudsz hozni ilyen csoportot, de a régi fórumokat idézve akár a weboldaladra is készíthetsz egy regisztrációs platformot. Ha szükséges tegyél fel belépő kérdéseket, hogy csak azok kerüljenek be a csoportba, akik valóban ide valók.

SZUPER fontos, hogy beinduljon a kommunikáció és úgy érezzék a tagok, hogy egy biztonságos közösségben vannak, ahol ők is bátran írhatnak megjegyzést vagy kérdezhetnek, ezért ebben a csoportban tedd közzé kicsivel hamarabb az adásokat, tegyél fel kérdéseket az epizódokkal kapcsolatban, vagy buzdítsd a tagokat kérdések feltevésére, amit aztán a podcastban megválaszolhatsz. 

A csoportot is promózhatod az adásokban, hiszen az exkluzív, zárt közösséghez való tartozásnak pszichológiailag erős vonzerője van. Így nem csak növeled a hallgatók számát, de elkötelezett követőtábort építesz ki.

légy a közösség része

Ne csak kommunikálj a célközönséged felé, de légy a közösség részese! Ez fontosabb talán, mint az előző pont.

Kövesd a piacod már létező és aktív csoportjait, hangadóit, témáit vagy csatornáit és szólj hozzá Te magad mások tartalmaihoz. Válaszolj a kérdésekre és ünnepeld a tagok sikerét.

Így erősítheted a social proof-ot, azaz a közösséged el fogja hinni, hogy egy szakértő vagy aki elsősorban segíteni akar az érdeklődőknek és nem csak el akarod adni a terméket vagy szolgáltatásod. Végül emiatt fognak megbízni a márkádban!

vendég

Hívj meg vendéget és legyél te is vendég!

Hívd meg a már működő, hasonló témájú podcast csatornák házigazdáját. Egyrészt ők is promótálni fogják a veled készített adást, másrészt az ő hallgatóikat is megnyered, még ha csak egy epizód erejére is.

Ugyanez működhet fordítva. Ha téged invitálnak meg egy podcast adásba a saját csatornád hírét is magaddal viheted, úgyhogy bátran keress olyan podcast csatornákat ahol szívesen szerepelnél!

Bővebben olvashatsz erről a Sikeres podcast hozzávalói blogcikkben.

csali

Írj egy kisokost/ebook-ot!

Nagyszerű módja a podcast marketingnek, ha egyszerűen összegyűjtöd egy csokorba minden elkészült tartalmad. Miután rendelkezésedre áll rengeteg írott és hanganyag a szakterületedről tematizáld és rangsorold őket.
Különösebb szerkesztés nélkül elkészülhet így egy kisebb e-könyv: “Minden, amit tudnod kell a ___-ról”.

Tegyük fel, hogy marketing ügynökséged van és elkészítettél már 10 adást a Google hirdetésekről. Jó eséllyel az összes gyakran ismételt kérdést megválaszolod benne. Az epizódokat és azok leiratát egy ingyenes hírlevélbe, vagy letölthető anyagba gyűjtve máris egy vonzó opciót tudsz adni azoknak, akik még csak most ismerkednek a témával és ez lesz számukra a tökéletes bevezetés.
Igazi Top Of the Funnel tartalom.

Ezt aztán használhatod csaliként, vagy remarketingként is. Aki feliratkozik a levelező listádra, az automatikusan megkapja az egész kisokost, vagy a legfontosabb fejezeteit. Így növelheted a listád, jelen leszel egy újabb platformon és a tartalmaid is folyamatos munkára fogtad.

E-MAIL

Küld el e-mailben!

A mai napig az egyik, ha nem a leghatékonyabb marketing eszköz a hírlevél. Az előző pontokból merítve pedig könnyű dolgod lesz, ha van e-mail listád.:

  • Promózd az új epizódokat!
  • Kezeld a feliratkozókat egy zárt csoport tagjaiként:
    • Tedd elérhetővé az epizódokat a feliratkozóknak hamarabb vagy vágatlanul egy titkos linken!
    • Vond be őket az adáskészítésbe, kérdezd meg, hogy mire kíváncsiak az epizód témája vagy a vendég kapcsán!
    • Adj nekik speciális ajándékokat vagy jogokat – például csak a feliratkozók kérdéseit válaszolod meg!
  • Küld ki nekik a podcasthoz tartozó blogcikkeket!
  • Adj kedvezményt nekik a témához tartozó termékből vagy szolgáltatásból!
  •  Ha egy meghívott vendégednek van saját levelezőlistája, kérd meg, hogy ő is küldje ki az epizód elérhetőségét!

Te már elvégezted a munka oroszlán részét. Itt az ideje, hogy minél többet kapj vissza az erőfeszítéseidért, és növeld a hallgatóid számát!

Jelentkezz most!

Már biztos vagy benne, hogy el kell indítanod a saját podcast csatornád?

Egy megfelelően átgondolt struktúrára és műsor szerkesztésre mindenképp szükséged lesz! Vedd fel a kapcsolatot a lenti űrlapon és egy személyes konzultáció során összeállítjuk a márkára szabott podcast csatornád!

PodcastR - Ajánlatkérő form

További tartalmak