Így építs fel egy céges podcast epizódot!

céges podcast epizód

Az elmúlt néhány évben a podcastok népszerűsége tagadhatatlanul nőtt. Nemcsak a privát, de az üzleti szférában is. A megnövekedett mennyiség pedig magával vonzza a minőség iránti vágyat – úgy a technikai háttér, mint az epizódok felépítésének terén is.

Hogyan lehet jó podcast epizódot készíteni? Mitől hatnak ránk mélyen egyes epizódok, míg másokat elfelejtünk?

Nincs titkos recept a tökéletes podcast epizód létrehozásához, de a sikeres és népszerű adások olyan mintát adnak, amit érdemes követned ahhoz, hogy a Te podcast epizódjaid is emlékezetessé váljanak.

Több 100 céges podcast epizód elkészítése után tagadhatatlanul ismerem egy jó epizód létrehozásának megpróbáltatásait. Az alábbi lépéseket követve pedig remélem Te is közelebb kerülsz ahhoz, hogy létrehozhass egy sikeres és hatásos podcastot a saját márkád számára.

Tartalom:

így tervezz meg egy podcast epizódot

A céges vagy üzleti podcast nem lehet olyan, mint mondjuk egy sikeres rádiós csatorna. Egyszerűen azért, mert más az elérni kívánt cél.
Persze ez nem azt jelenti, hogy nem készíthetsz látszólag kötetlen beszélgetéseket. Sőt! Csak éppen ne várd el, hogy sikeres lesz az a podcast epizód, ahol lazán, forgatókönyv és szerkesztés nélkül beszélgetsz.

Egy ilyen szerkesztetlen podcast hitelesen és személyesen hangzik, de egyrészt piszok nehéz kellő műsorvezetői tapasztalat nélkül elkészíteni, másrészt a hallgatók számára egy hosszú, nagyívű, sehova sem vezető beszélgetésnek hathat. Ez pont az ellenkezője annak, amit el akarunk érni.

A céges podcast célja ugyanis, hogy a márka által képviselt üzenetet erősítse a hallgatókban.

Három alappillért érdemes szem előtt tartani minden podcast epizódok tervezésénél.

  1. Információ
  2. Szórakoztatás
  3. Call To Action

Információ

A vállalkozásod egyedi megoldást nyújt az ügyfelek (hallgatók) problémájára. A podcast csatornád pedig egy nagyszerű kommunikációs eszköz ahhoz, hogy bemutasd a megoldásaid különböző aspektusait és edukáld a hallgatókat.

Ehhez ismerned kell a célközönséged: a stílust és nyelvezetet, amin leginkább meg tudod őket szólítani és a problémát vagy témakört ami annyira érdekli őket, hogy mindent eldobnak csak azért, hogy hallhassanak róla.

Ha már egy ideje működik a vállalkozásod valószínűleg jól ismered a célközönséged. Ezt a 3 fontos kérdést mégis érmes átgondolnod, mielőtt elindítanád a podcast csatornád!

Szórakoztatás

„Játszva tanulunk”. Ez a közhely sokszor igaz. Az iskolában is azon tantárgyak álltak hozzánk leginkább közel, ahol a tanár megszerettette velünk az anyagot és nem csak számonkérte.

A podcast epizódok készítésekor is arra kell törekeded, hogy az információt szórakoztató formában add át. Ezt jelenti egyébként az angol „infotainment”, ami az information (információ) és az entertainment (szórakoztatás) szavak kombinációja.

Ne essünk át azonban a ló túloldalára! A szórakoztatás nem azt jelenti, hogy showműsort kell készítenünk. Épp elég, ha olyan témákat választunk, amit izgalmasan be lehet mutatni egy interjús beszélgetés alatt.

Az ügyvédi irodáknak fontos cél lehet, hogy felkérje őket egy multi cég a jogi képviseletre. Rengeteg szempontot kell figyelembe venni és mérlegelni ahhoz, hogy ezt a célt elérjék. Önmagában elég száraz és kötött témának tűnik, noha a jogi irodáknak biztosan fontos ez az információ.

Hogyan teheted mégis izgalmasabbá a témát?

Úgy, ha például meghívod vendégül az Extreme Digital-eMag Kft. jogi igazgatóját és tőle kérdezed meg a legfontosabb szempontokat. Ezt tette az Ügyvédmarketing Podcast is.

Az értékes információ átadása ugyanúgy megtörtént, de sokkal izgalmasabb és hitelesebb módon.

Nem kötelező ennyire konkrét információkat bemutatni.

Ha a Te podcast csatornádban inkább a PR lenne hangsúlyosabb, akkor az epizódokban érdemes a márkád üzenetét a központba helyezni. Ha ez mondjuk a környezetvédelem, akkor ez határozza meg a podcast epizódok főbb témáit és a meghívott vendégeket! Ekkor nagyobb hangsúly lesz a szórakoztatáson, mint az információ átadásán. De minden epizód nyomatékosítja a hallgatókban, hogy a márkád összefügg a környezet védelmével.

 Call To Action

Az utolsó pillér a CTA, azaz az aktivitásra való buzdítás.

Egy podcast csatorna nem igazán arra való, hogy ezen keresztül közvetlenül növeld az értékesítésed. De megfeledkezni sem szabad arról, hogy ez egy kommunikációs eszköz, ami az üzleti sikereid elérését erősíti.

MINDEN egyes adásban el kell hangozzon és meg kell jelennie annak, hogy az érdeklődők hol találhatnak még több információt a témáról. A leírásba tegyél egy linket, ami elvezeti a hallgatókat a weboldaladra vagy ahol feliratkozhatnak a hírleveledre és social csoportjaidba. Vagy akár vezesd őket egy blogcikkre, ahol tovább olvashatnak a podcast epizód témájában.

Ha jó a tartalmad a hallgató úgy érzi értéket adsz neki, méghozzá ingyen. Ez egy olyan elköteleződést szülhet a márka iránt, amit nem szabad veszni hagyni csak azért, mert kimaradt az adásból az, hogy hol találnak rád a neten, ha vásárolnának vagy kérdeznének valamit.

Az epizód fókusza

Könnyűnek tűnhet megfogalmazni azt, hogy miről is fog szólni egy podcast epizód, hiszen a vállalkozásodhoz kapcsolódik. Ebben a témában vagy benne sok-sok éve, Te vagy a specialista, kérdezhet bárki bármit. A gyakorlatban azonban ez nem mindig ilyen egyértelmű. Főleg egy interjús beszélgetésnél lehet észrevétlenül hosszú percekre elkanyarodni a témától.

Hogyan tarthatod meg a fókuszt?

Kövesd a jó történetmesélés alapjait. Íme néhány példa:

    1. Hol a konfliktus?

    Valaki csinál valamit. Azért, hogy __, de __.

    Rohantam a feleségemmel a kórházba. Azért, mert elfolyt a magzatvize, de kiderült, hogy bőven volt még időnk a szülésig.

    PodcastR példa: /Tegyük Tisztába podcast/

      1. Mi a story?

      Az epizód témája __. Ez azért érdekes, mert __.

      Vidéken is dolgoznak elismert ügyvédek. Gondolnád, hogy nem kell a fővárosi kapcsolat ahhoz, hogy sikeres legyél?

      PodcastR példa: /Ügyvédmarketing podcast/

        1. Miért muszáj tudnod róla?

        Egyszer csak __ történt, aztán __ történt. És erről muszáj tudnod, mert __.

        Egyszer csak az Apple frissített az operációs rendszerén aztán megváltoztatott egy csomó algoritmust és irányelvet. És erről muszáj tudnod, mert minden hirdetésedre, kampányodra és levelezésedre hatással van.

        PodcastR példa: /BOOMCast Podcast/

        A podcast epizód részei

        Most, hogy elterveztük a legfontosabb elemeket, indulhat is a felvétel!

        HOOK ‘EM

        A podcast első néhány perce az epizód legfontosabb része, ezért erről külön szót kell ejteni.

        Ennél a résznél tudatjuk a hallgatókkal, hogy miről fog szólni az epizód, és felkeltjük az érdeklődésüket. Tedd fel magadban a kérdést: miért lesz a mai adás hasznos a hallgatók számára?

        Ne arra használd a bevezetést, hogy adatokat sorolj a podcastról vagy a vendégről. Akit érdekel annak a leírásban megadod az elérhető linkeket, hogy utána tudjon nézni.

        Most csak az a cél, hogy felkeltsd a hallgató érdeklődését az epizód többi része iránt!

        • Jól bevált módszer, ha felsorolod a legfőbb témaköröket, amikről szó lesz.
        • Népszerű megoldás amikor a legérdekesebb részeket utólag szerkesztve az epizód elejére másolják.
        • Vagy bemutathatsz egy rövid történetet, amin keresztül ismerteted a problémát és a megoldási javaslatokat, amit az epizódban később kifejtesz.

        Bátran használd a kreativitásod!

        KIBONTÁS

        A hallgatók figyelmét megragadtad, most ki kell bontanod a témát.

        Ez nehezebb lehet, mint elsőre tűnik. Ha interjút készítessz könnyen elkanyarodhattok az epizód fő vonalától. Monológ epizódnál pedig könnyen ellaposodhat a mondanivalód, ha improvizálsz: “Mit is akartam még ide mondani?…”

        Készülj fel és írj vázlatot ami vezeti majd a mondanivalód. Mutasd meg egy külsős személynek, hátha tud még egy olyan aspektust mondani amire Te még nem is gondoltál vagy egy olyan nézőpontot ami még érdekesebbé teheti az adást. Bátran keress fel a témában már elkészített epizódokat, interjúkat vagy blog posztokat amiből még több inspirációt nyerhetsz.

        Interjú esetében a kész kérdéssort vagy vázlatot küld át a vendégnek, hogy ő is fel tudjon készülni vagy ki tudja még egészíteni a meglátásaival!

        podcast epizód készítés

        BEFEJEZÉS

        Mindenki megtalálta azt az információt amit keresett, ráadásul még jól is érezte magát az adás hallgatása közben. Az epizód végéhez közeledünk, elköszönnek egymástól a megszólalók, lassan beúszik az outro zene és mire a házigazda elmondaná a Call To Action szekciót a rutinos podcast hallgató már ki is kapcsolta az epizódot. 

        A fogyasztói szokásokat megváltoztatni szinte lehetetlen, ezért nem is szabad nagyon elkeseredni, ha az utolsó percekre beszakad a hallgatottsági arány. Szerencsére megoldás  erre a kihívásra is van!

        Először is egy rutinos podcast készítő nem hagyja az utolsó percekre a CTA részt. Valahol az adás közepén, vagy háromnegyed részénél érdemes megemlítened, hogy mi a weboldalad vagy zárt csoportod címe.

        PRO Tipp: Vedd fel előre, tehát rögzítsd külön a CTA részt. Ezt aztán könnyen be lehet vágni az adás bármelyik részébe. Jól tagolhat egy hosszabb epizódot is és nem kell többet azon aggódnod, hogy elfelejted megemletíeni a beszélgetés közben.

        De ha igazán ki akarod maxolni a podcast epizód végighallgatási arányt, akkor ismét a szórakoztatás felé kell fordulnod.

        Készíts egy állandó szekciót minden epizód végén, ahol akár a témától teljesen független gyors kérdéseket tehetsz fel a vendégnek vagy a hallgatóknak. Ez egyrészt marasztalni fogja az adás végéig azt is, aki közben veszít a lelkesedéséből és a humorforrás miatt elkapcsolni is kevésbé fognak. Így nagyobb eséllyel hallgatják majd végig a CTA szekciót.

        Extra pont: Hirdetések

        Már idehaza sem ritka az olyan podcast csatorna, amit szponzorál egy üzlet vagy vállalat. Miért ne tennéd ugyanezt a saját podcast epizódjaidon?

        Bátran illessz be egy hosszabb beszélgetés közepe vagy első harmada táján egy előre felvett szponzori részt. Ez lehet akár csak egy szlogen, ami megerősíti a hallgatóban a márka nevét és üzenetét. De egy kampányodra is felhívhatod így a figyelmet. Ne felejtsd el a CTA-t és a sales oldal linkjét betenni a leírásba!

        Ha úgy érzed ez túl „nyomulósnak” hatna, akkor a podcasthoz kapcsolódó hirdetést készíts. Például buzdítsd a hallgatókat feliratkozásra, értékelésre, vagy egy zárt csoporthoz való csatlakozáshoz. Az első 5000 csatlakozó közül még ajándékot is sorsolhatsz.

        Mi tehát a jó üzleti podcast epizód készítésének lényege?

        Gondold át az elmesélni kívánt egyedi történetet és a történettel kapcsolatos egyedi nézőpontod. A tartalomnak ésszerű időn belül szórakoztatónak, oktatónak és inspirálónak kell lennie. Ne feledkezz meg a CTA-ról!

        Jelentkezz most!

        Már biztos vagy benne, hogy el kell indítanod a saját podcast csatornád?

        Egy megfelelően átgondolt struktúrára és műsor szerkesztésre mindenképp szükséged lesz! Vedd fel a kapcsolatot a lenti űrlapon és egy személyes konzultáció során összeállítjuk a márkára szabott podcast csatornád!

        PodcastR - Ajánlatkérő form

        További tartalmak