Podcast marketing

Podcast hallagtó

Avagy hogyan szerezz több hallgatót a podcast csatornádhoz?

Akár üzleti, akár hobbi jellegű podcastot készítesz, egy dologban biztos vagyok – minél több hallgatót szeretnél. Ennek legegyszerűbb módja, ha minél több platformon megjelenik a csatornád vagy a márkád, így könnyebben megtalál a potenciális közönség.

Ha a végső cél az értékesítés, a több hallgató több bevételt fog jelenteni. Ha pedig inkább az (én)márka építés a cél, akkor a „szakértői” pozíciód erősödik.

Amikor az érdeklődők körbejárnak egy témát, és a legtöbb helyen találkoznak egy általad készített tartalommal, akkor a témát a nevedhez fogják kötni. Ez hosszú távon nem csak bizalmat épít, de befolyást is ad.

A Naprakész Podcast csatorna célja az edukáció a napelem rendszerek témakörében. Ennél azonban sokkal többé vált, miután kaptunk olyan visszajelzést a hallgatóktól, hogy a podcast adásban elhangzottakhoz viszonyították más cégek válaszait és ajánlatait. Ez már egy erős befolyásoló erő.

Hogyan hozd ki a legtöbbet a podcast csatornádból hirdetések nélkül?

Hasznosítsd újra a tartalmakat mindenhol!
Íme 5+1 marketing módszer arra, hogyan legyen jelen a podcastod a lejátszókon kívül is!

1. Írj blog posztot.

Ezt talán már mondani sem kell. Szinte minden komoly cég rendelkezik saját írott tartalommal, legfőképpen a SEO miatt. A SEO a Search Engine Optimization (keresőmotor-optimalizálás) rövidítése, amely a keresőszavakra adott találatokat rangsorolja a weboldalak tartalmainak minősége és mennyisége alapján.

Ha már van az adott podcast epizód témájában blogbejegyzésed, akkor tüntesd fel a cikkben, hogy mindezekről az egyik adásodban még mélyebben beszéltél vagy interjút is készítettél. Linkeld, vagy ágyazd be az adott adást a blogba!

Általában egy téma több blogbejegyzést is felölel, így az is vonzó lehet az érdeklődőknek, ha minden fontos információt egyetlen podcast adásban megkaphatnak – mondjuk futás közben – ahelyett, hogy 4-5 cikket kellene végig bújniuk.

Ugyanez működhet fordítva is. Nem mindenki szeret podcastot hallgatni, ezért érdemes az adások tartalmát is átírni egy vagy több blogbejegyzésbe. Így „újrahasznosíthatod” a tartalmat.

Főleg monológ adásoknál lehet nagyon hatékony egy átirat készítése. Ebben online programok is segíthetnek, amik a hanganyagból automatikusan írott szöveget generálnak. Próbáld ki a Google Recorder-t vagy a Sonix-ot.

Ezek után szinte biztosan át kell szerkesztened az átirat szövegét. Nem minden állja meg a helyét a blogcikkben, ami kimondva jól hangzott. Interjú adás esetén jóval több szerkesztésre lesz szükség, egy 70 perces beszélgetést érdemes lerövidíteni, vagy csak a legfontosabb pontokat megírni a cikkben.

A podcastban egy beszélgetés menetét megakaszthatja, ha gyakran meg kell állni azért, hogy elmagyarázzunk egy-egy szakkifejezést, idegen szót vagy rövidítést. Ez fárasztó lehet a hallgatóknak és a beszélő is elvesztheti a fonalat. Érdemes inkább elmondani az adásban azt, hogy minden fontos szakszó magyarázatát megírsz egy külön blogbejegyzésben. Így csak a legfontosabbakat kell szóban elmagyarázni. A hallgatóknak megnyugtató, hogy könnyen visszakereshetik a fontosabb szavakat, te pedig forgalmat generálsz a weboldaladra.

Ami viszont fontosabb, az a SEO, vagyis a megfelelő kulcsszavak beépítése. Egyébként érdemes még az adások felvétele előtt átgondolni, hogy mik lehetnek azok a szavak a témában, amire leginkább keresni fognak az internetezők. Na és hogy milyen válaszok adhatóak a szavak mögötti kérdésekre. Ez jelenjen meg aztán a blogcikkben is.

2. Posztolj a social oldalaidon.

A folyamatos tartalomkészítés segíti a hallgatók elköteleződését, de „promótálás” nélkül jóval lassabban fog eljutni a podcastod híre a célközönséghez. Meg kell jelentened a tartalmaid azokon az oldalakon, ahol kommunikálhatsz a követőiddel. Facebook, Instagramm, Twitter, LinkedIn, TikTok.

A téma és a közönség alapján készíthetsz mémeket, idézeteket vagy audiogramot. Az audiogram egy hanghullámokat megjelenítő videó. Érdemes itt a teljes epizód egy rövid, de fontos részletét megjeleníteni. Ez egyrészt figyelemfelkeltő, kitűnhet a zajból és teaser-ként bevonzhatja a hallgatókat.

Így néz ki egy audiogram:

Így változtam én | Hajdu Judit, a Mértékadó Podcast vendége

A PodcastR gondozásában készült mÉrtékadó Podcast legújabb adása már elérhető! https://anchor.fm/mertekado-podcast/episodes/13--gy-vltoztam-n--Hajdu-Judit--a-Mrtkad-Podcast-vendge-eu9fqi

Posted by PodcastR on Sunday, 11 April 2021

Ne feledd, mindezt beágyazhatod a blogcikkekbe is. Ezen túl érdemes többször is visszanyúlni és ismét posztolni régebbi adásokat is. Ne indulj ki abból, hogy csak azért, mert egyszer már bemutattad mindenki ismeri az anyagot.

2,5. Posztolj egy zárt csoportban

Tartsd fenn a kapcsolatot a legaktívabb követőtáborral! A kétoldalú kommunikációhoz ideális egy zárt csoport. Facebook-on vagy LinkedIn-en létre tudsz hozni csoportot. Ha szükséges tegyél fel belépő kérdéseket, hogy csak azok kerüljenek be a csoportba, akik valóban ide valók.

Ebben a csoportban tedd közzé kicsivel hamarabb az adásokat, tegyél fel kérdéseket az epizódokkal kapcsolatban, vagy buzdítsd a tagokat kérdések feltevésére, amit aztán a podcastban megválaszolhatsz. 

A csoportot is promózhatod az adásokban, hiszen a privát, zárt közösséghez való tartozásnak pszichológiailag nagy vonzereje van. Így nem csak növeled a hallgatók számát de elkötelezett követőtábort építesz ki.

3. Hívj meg vendéget és legyél te is vendég

Hívd meg a már működő, hasonló témájú podcast csatornák házigazdáját. Egyrészt ők is promótálni fogják a veled készített adást, másrészt az ő hallgatóikat is megnyered, még ha csak egy epizód erejére is.

Ugyanez működhet fordítva. Ha tegéd invitálnak meg egy podcast adásba a saját csatornád hírét is magaddal viheted.

Bővebben olvashatsz erről a Sikeres podcast hozzávalói blogcikkben.

4. Készíts YouTube videót

Igen, tudom. A többség pont azért kezd bele egy podcast csatornába, mert túl bonyolult és időigényes videókat készíteni.

Nem is kifejezetten önálló videós tartalmat kell létrehozni. Sokkal inkább olyan beharangozókat, mint egy audiogram, csak hosszabb formában, több kreativitással.

Készíthetsz slide showt, hogy vizuálisan is bemutasd azt, amiről az adásokban beszélsz. Egy olyan technikai témában, mint mondjuk a napelemek működése ez igen hasznos lehet.

Abszolút helye van azonban annak is, ha az egész podcast adást feltöltöd a video megosztó platformokra. Ha a célcsoportodnak kényelmesebb használnia a YouTube-ot, mint a Spotify-t, akkor neked kell alkalmazkodnod. Elvégre az autóban ülve videót is lehet hallgatni. A videókhoz ráadásul külső megjegyzéseket, kiegészítéseket is adhatsz.

Fontos, hogy a video leírásában is feltüntesd a podcastod és weboldalad elérhetőségeit!

A podcast világban a „video podcasting” az új trend, főleg a tengerentúlon. Ez csak annyit tesz, hogy videóval is rögzíted a podcast adásaid.  Nagy előnye, hogy látható lesz a beszélgetők reakciója és mimikája is, de nem gondolnám, hogy ez a műfaj átvenné a podcast helyét.

5. Írj egy kisokost/ebook-ot

Nagyszerű módja az újrahasznosításnak, ha egyszerűen összegyűjtöd egy csokorba minden elkészült tartalmad. Miután rendelkezésedre áll rengeteg írott és hanganyag a szakterületedről tematizáld és rangsorold őket. Különösebb szerkesztés nélkül elkészülhet így egy kisebb könyv. “Minden, amit tudnod kell a témáról”.

Ezt aztán használhatod csaliként, vagy remarketingként is. Aki feliratkozik a levelező listádra, az automatikusan megkapja az egész kisokost, vagy a legfontosabb fejezeteit. Így növelheted a listád, jelen leszel egy újabb platformon és a tartalmaid is folyamatos munkára fogtad.

+1. Küld el e-mailben

Az előző pontokból már szinte automatikusan következik, hogy ha van email listád, akkor azt azonnal használhatod is.

Promózd be az epizódokat, használd itt is az audiogrammokat.
Tedd elérhetővé hamarabb a feliratkozóknak az epizódokat.
Adj nekik speciális jogokat. Például csak a feliratkozók kérdéseit válaszolod meg a podcastokban.
Küld ki nekik külön a podcastokhoz tartozó blogcikkeket.
Ha egy meghívott vendégednek van saját levelezőlistája, kérd meg, hogy ő is küldje ki a tartalmaid.

Te már elvégezted a munka oroszlán részét. Itt az ideje, hogy minél többet kapj vissza az erőfeszítéseidért, és növeld a hallgatóid számát!

podcast készítés

Úgy érzed pont ez kell nektek? Egy megfelelően átgondolt struktúrára és műsor szerkesztésre mindenképp szükséged lesz! Vedd fel a kapcsolatot és egy személyes konzultáció során összeállítjuk a márkára szabott podcast csatornát. A technikai háttér biztosított a mobil stúdiótól a felvett anyag utómunkájáig. A podcast csatorna készítésével kapcsolatban további részleteket itt találhatsz!

Ha a te cégednek is hasznára válna egy podcast csatorna töltsd ki a jelentkezési űrlapot!