Ezt a 3 kérdést tedd fel magadnak, mielőtt elindítod a podcast csatornád

Podcast indítás

Egyre többször találsz rá egy újabb podcast csatornára, amiről eszedbe jut egy újabb téma, amit fel tudnál dolgozni. Rengeteg ötleted van, fejben már összeszedted az interjú alanyokat is és legszívesebben azonnal beülnél egy mikrofon mögé.

Nem szabad azonban fejest ugrani a podcast készítésbe anélkül, hogy még az elején át ne gondolnál pár fontos dolgot. Még ha eleinte csak egy újabb marketing eszköznek is szánod, meg kell adnod az esélyét annak, hogy a csatornádnak szilárd hallgatótábora épüljön ki!
A siker most a tervezésen múlik.

Lássunk 3 fontos kérdést, amire tudnod kell a választ, mielőtt elindítanád a podcast csatornád.

Ki az ideális hallgató?

Ha már működik egy ideje a vállalkozásod, valószínűleg pontosan tudod ki a célközönséged, mi a niche piacod és milyen tulajdonságai vannak a legjobb vevőidnek. Érdemes ezeket most is végig gondolni, hiszen őket fogod megszólítani a podcast adásaidban is.

Ne egy embercsoportot, hanem az ideális ügyfelet képzeled el magad elé a tervezés és a felvétel során is! Így a hallgató is azt fogja érezni, hogy a tartalom róla és neki szól.

Az ideális hallgatói személyiség létrehozásakor fel kell tenned pár kérdést:

  • Férfi vagy nő ez a hallgató?
  • Mely korosztályba tartozik?
  • Mi a foglalkozása?
  • Önálló vállalkozó, alkalmazott, munkanélküli?
  • Milyen a társadalmi élete?
  • Milyen reményei, álmai és kihívásai vannak?
  • Mit akar tudni a podcastod témájáról?
  • Milyen problémájára tud megoldást nyújtani a podcast?

Minél konkrétabban válaszolsz annál jobb, mert ebből felépíthető akár az első epizódok anyaga is.

Mi érdekli a közönséged?

Az első dolog, amit mindenki megkérdez egy új csatorna láttán a következő: Miről fog szólni?

Kristálytiszta választ kell adni erre a kérdésre, ha hűséges rajongótábort szeretnél elérni. Valószínűleg a témakör már adott lesz akkor is, ha énmárka építésre használnád a podcastod, és akkor is, ha már vállalkozol. Ez az, ami iránt a leginkább érdeklődsz, vagy amiben szakértő vagy.

Ezek után azt vizsgáld meg, milyen egyedi betekintést nyújthatsz a témáról? Mit tudsz adni a közönségednek? Mi az, amiben a legtöbb személyes tapasztalatod van, vagy amiben másként látod/csinálod a dolgokat, mint mások. Bátran válassz specifikus témát, így a hallgató úgy érezheti, hogy közvetlenül hozzá beszélsz.

PodcastR példa:

A mÉrtékadó Nők podcast csatornájához a „Coaching a mindennapokban” nem lenne elég pontos és hatásos témakör.

Az „Önismereti segítség szakértőktől olyan nőknek, akik vágynak a változásra” már sokkal pontosabb leírás. Nem csak a témakört határozza meg, de egyben a célközönség is egyértelműen magára talál.

Egy másik fontos kérdés, amelyet most fel kell tenned magadnak: elegendő tartalmat tudsz előállítani a választott témában?

Néhány kategória eleinte izgalmasnak tűnhet, de amikor összegyűjtenéd, hogy milyen epizódokat készíthetnél könnyen kiderülhet, hogy túl hamar kifogysz az ötletekből. Ez is jelzi, mennyire specifikus a választott témád. Ha túl sok opciót tudsz felsorolni valószínűleg mélyebbre kell ásnod. Ha hamar kifogytál a témákból túl specifikus vagy, és talán a releváns hallgatók száma sem lesz nagy.

Érdemes tehát a fő témakört kategóriákra és alkategóriákra lebontani. Így egyértelmű lehet, hogy bizonyos kategóriák mennyi tartalmat adnak, mi az, ami jobban érdekelheti a közönséged és nem utolsó sorban az epizódok hosszát és a megjelenés sűrűségét is befolyásolhatja.

Ha úgy gondolod, hogy minden kategóriához tudnál egy speciális vendéget hívni, érdemes hosszabb mélyinterjúkat készíteni. Ezek megjelenése ritkább lenne. Ha viszont rengeteg praktikus ötleted van a kategóriákhoz, akkor érdemes rövidebb, lényegre törőbb adásokat készíteni, amikkel gyakrabban jelennél meg.

Mi legyen a műfaj?

A téma kijelölése szinte magával vonja a megfelelő műfaj használatát. A podcastoknak számos műfaja lehet, szerencsére semmi sincs kőbe vésve. Érdemes azonban most is a hallgatókat előtérbe helyezni. Milyen formátumban szólíthatjuk meg leginkább a közönséget?

  • Technikai tudásra vágynak hasznos tippekkel?
    Egy edukációs monológ adás tökéletes lehet.
  • El kell magyarázni egy bonyolult témakört?
    Készítsünk interjús formátumban az epizódokat, ahol egy laikus kérdéseire egy szakértő válaszol.
  • Kikapcsolódnának a nap végén?
    Még a beszélgetős vagy mesélő műsoroknak is helye van a podcastok világában. Legyen szó akár szépirodalomról vagy fikcióról.

Ne ragadj le egyféle megoldásnál. Minél egyedibb a tartalmad annál jobban fogsz kilógni a tömegből. Erre nagy szükség is lesz, mivel a podcast csatornák száma évről évre nő. Bátran találj ki olyan formátumot, ami a leginkább illik az üzenetedhez vagy márkádhoz.

PodcastR példa:

Egy adásban vesézz ki egy témát egyedül vagy társ műsorvezetővel, majd a következőben hívj meg egy vendéget, aki szakértő az adott témában, vagy épp ellenvéleménnyel lehet.

Vagy egy mélyinterjú után magyarázd el pár rövidebb epizódban a legfontosabb szakszavakat, kifejezéseket, amiket használtatok.

A műfaj után válaszd ki a házigazdát. Lehet, hogy eddig egyértelmű volt, hogy te leszel az, de ennek egyáltalán nem kell így lennie. Ha sosem voltál a szavak embere keress fel egy kollégát, aki szakmailag reprezentatív és kérd fel őt a műsorvezetésre. Vagy hívd meg társadként.

A podcast eleve segítheti az introvertált személyiségek fellépését. Egy laptop és egy mikrofon mögött kevésbé érzed kényelmetlenül magad, ha nem szeretsz szerepelni.

podcast készítés

Úgy érzed pont ez kell nektek? Egy megfelelően átgondolt struktúrára és műsor szerkesztésre mindenképp szükséged lesz! Vedd fel a kapcsolatot és egy személyes konzultáció során összeállítjuk a márkára szabott podcast csatornát. A technikai háttér biztosított a mobil stúdiótól a felvett anyag utómunkájáig. A podcast csatorna készítésével kapcsolatban további részleteket itt találhatsz!

Ha a te cégednek is hasznára válna egy podcast csatorna töltsd ki a jelentkezési űrlapot!